De verwachting is dat begin september alle werken achter de rug zijn. Feest? Dat hoop ik wel, want het was een lange lijdensweg. Het eerste inspraak moment was in 2017, bijna 10 jaar nadien zal deze as eindelijk heraangelegd zijn. En dat de bus 22 terug door de straat zal rijden zal voor de bewoners en bezoekers zeker een opluchting zijn.
Antwerpen is een schitterende stad met vele facetten, ontdek ze hier, door te scrollen of via het menu in de linkse kolom.
vrijdag 29 mei 2026
Laatste fase van de heraanleg van de as Anselmo-Lange Lozanastraat
donderdag 7 mei 2026
Omgeving Albertpark en Grotesteenweg krijgt nieuw gezicht
Het doorgaand gemotoriseerd verkeer zal gebundeld worden op de Koningin Elisabethlei dat tweerichtingsverkeer krijgt. Dit zorgt voor meer overzicht, meer verkeersveiligheid en meer ruimte in het park en kunnen de kruispunten eenvoudiger worden ingericht. Hierdoor zal er geen autoverkeer meer langs de Koning Albertparkweg zijn, deze zal voorbehouden worden voor de trams zodat ze niet meer door het park moeten rijden. Het park zal dus meer plaats bieden aan de wandelaar.
De Mechelsesteenweg wordt dan een woonerf tussen de Boomgaardstraat en de Belgiëlei. Hier wordt ook een fietspad in twee richtingen voorzien, komt er meer ruimte voor groen en waar mogelijk wordt verharding weggehaald om regenwater beter op te vangen. Het park wordt alzo beter verbonden met de wijken Haringrode en Oud-Berchem
Wil je meer weten over de deze werken? Ga dan langs op het infomoment op donderdag 28 mei 2026 tussen 17 en 20 uur (vrije inloop) in het Oud‑Vredegerecht, Grotesteenweg 13, 2600 Berchem. Je kan er de plannen van dichtbij bekijken, uitleg krijgen over de bevraging, vragen stellen, en bemerkingen en suggesties meegeven aan het projectteam. Iedereen is welkom. Het ontwerpteam werkt dit dan verder uit. Het voorontwerp wordt tegen eind 2026 verwacht.
Noot: Bij een bevraging heb ik net het tegenovergestelde voorgesteld. Ik dacht het Harmoniepark met het Albertpark samen te voegen en de Koningin Elisabethlei voor te behouden aan trams, fietsers en wandelaars. Het verkeer volledig via de Mechelsesteenweg af te handelen. Dan moest wel de Koning Albertparkweg verbreed worden richting Prins Albertlei. Dat heeft het duidelijk niet gehaald, in tegendeel de verkeersstroom scheid beide parken. Gemiste kans.
Meer info over dit project op www.antwerpenmorgen.be/albertpark
dinsdag 14 april 2026
Start werken nieuw ponton Steenplein voor watervervoer
Het huidige ponton is sinds 2017 de aanmeerplaats voor openbaar watervervoer en occasioneel voor pleziervaart. Steeds meer mensen maken gebruik van het Sint-Annaveer en De Waterbus om zich via de Schelde te verplaatsen. Daarom laten stad Antwerpen en De Vlaamse Waterweg nv er nu een nieuw en groter ponton bouwen, voor meer comfort en een vlottere toegankelijkheid voor al die reizigers.
Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport Annick De Ridder: “Steeds meer mensen kiezen voor het water om zich te verplaatsen. Dit project speelt in op die groei, en zorgt ervoor dat het Steenplein ook in de toekomst een vlot toegankelijke en aangename overstapplaats blijft. Ook tijdens de werken aan de premetrotunnel is voldoende capaciteit aan het ponton aan het Steenplein belangrijk. De Vlaamse Waterweg nv voorziet daarom een tijdelijke uitbreiding van het bestaande ponton, met een extra brug.”
Het nieuwe ponton zal een ruim overgangsplatform en een brede toegangsbrug hebben. Het zal 150 meter lang zijn, dat is 50 meter langer dan het huidige. Het bestaat uit een stalen constructie van ongeveer 1700 ton in lichtgrijs, en een luifel met zachtgele accenten die veel ruimte biedt om te schuilen bij slecht weer. Er zullen vier boten kunnen aanmeren in plaats van de drie bij het huidige ponton.
De werken voor die uitbreiding zijn gestart en zijn, als alles vlot verloopt, klaar begin mei 2026. Vanaf november ’26 zal het bestaand ponton, inclusief de tijdelijke uitbreiding, verplaatst worden richting noorden tegen het cruiseponton. Vanaf dan leggen de Waterbus en de veerdienst Sint- Anna tijdelijk daar aan. De werken voor het nieuwe ponton starten eerstdaags in de ateliers van de aannemers. Na afwerking zal het nieuwe ponton in zijn geheel via het water naar Antwerpen vervoerd en geplaatst worden.
Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Antwerpen, als stad aan het water, verdient een volwaardige mobiliteitshub op het water. De realisatie van dit nieuw en uitgebreid ponton vormt hier de sluitsteen.”
Foto's Stad Antwerpen
zaterdag 7 maart 2026
Noorderpaviljoen Scheldekaaien terug naar oorspronkelijke vorm
Het neogotische paviljoen, op het einde van het noordelijke wandelterras naast de Schelde, was lange tijd een geliefd café-restaurant. Restaurant Plateau Royal, dat er vanaf 2015 gevestigd was, is definitief gesloten sinds september 2017.
De afbraak en de daaropvolgende herstelwerken nemen ongeveer drie maanden in beslag. Eind 2026 zal AG Vespa de zoektocht starten naar een uitbater die instaat voor de verdere afwerking en een kwalitatieve, duurzame invulling van het gebouw.
dinsdag 17 februari 2026
Aan de Rijnkaai
Toekomstbeeld
zaterdag 17 januari 2026
Herwaardering Slachthuisbuurt Antwerpen
De herontwikkeling van de Slachthuissite is volop bezig en een eerste deel van het project is intussen gerealiseerd. Wat ooit een afgesloten industrieterrein was, is nu al deels omgevormd tot een open en toegankelijke stadsplek, met aandacht voor erfgoed, publieke ruimte en leef kwaliteit.
Bezoekers en buurtbewoners kunnen vandaag al genieten van vernieuwde pleinen, groen en herbestemde historische gebouwen die het verleden van de site zichtbaar houden. Deze eerste realisaties geven een duidelijk beeld van de ambitie: een levendige, duurzame stadsomgeving waar ruimte is voor ontmoeting en ontspanning.
De Slachthuissite is tegelijk een project van lange adem. De verdere ontwikkeling zal zich nog over vele jaren uitstrekken en stap voor stap vorm krijgen. Zo kan de site blijven groeien en inspelen op nieuwe noden, met blijvende aandacht voor kwaliteit, duurzaamheid en verbinding met de omliggende wijken.
Afbeeldingen uit promoboekje "Slachthuis" Triple Living & Immobel. Zij voorzien in totaal een 12 tal nieuwbouwprojecten in deze wijk. Meer details op slachthuis-antwerpen.be
zaterdag 27 december 2025
Herwaarderingsprojecten
Het 151 jaar oude park is een beschermd stuk landschappelijk erfgoed en nog steeds een schoolvoorbeeld van de romantische landschapsstijl. De geest van Keilig, zoals de keuze van de beplanting en de bomen, de vorm van de vijver en de doorkijkjes zijn herkenbaar en redelijk goed bewaard.
In de loop van de volgende jaren zullen nog heel wat meer herwaarderingen plaatsvinden. Om er slechts vier te noemen: (in alfabetische volgorde) Astridplein, Groenplaats, Meir, Wapper.
dinsdag 18 november 2025
Masterplan Droogdokkensite in volle ontwikkeling
Bron en foto's: AG Vespa
zaterdag 20 september 2025
Vrijdagmarkt vroeger en nu
De Vrijdagmarkt is meer dan een plein – het is een stukje stadscultuur. Hier ontmoet je vrienden, ontdek je unieke adresjes en proef je van de warme Antwerpse sfeer. Eind vorig jaar is men aan de heraanleg begonnen. Iets minder dan een jaar later kon men het plein heropenen. Door dat men de nieuwe bomen op een foutief moment inplantte, hebben deze het niet gehaald. In het najaar zullen er nieuwe bomen geplaatst worden.
Lees ook: Archeologische vondsten op Vrijdagmarkt
zaterdag 23 augustus 2025
Vergroening wandelterrassen
Bron (klik voor nog meer details): Ag Vespa
zaterdag 9 augustus 2025
Paardenmarkt zal gedeeltelijk een woonerf worden
De Paardenmarkt en Varkensmarkt zullen er compleet anders uitzien. Kort samengevat: De straat wordt veel groener met ruime plantvakken en extra bomen die op termijn veel groter zullen worden dan de bestaande bomen. Tussen al dat groen ontstaat ruimte voor verblijf, extra fietsstallingen, zitplekken, speel accommodatie en terrassen. Ter hoogte van de kerk buigt de rijweg uit zodat er een pleinruimte ontstaat. Het gedeelte van de Paardenmarkt tussen Hessenbrug tot aan de Varkensmarkt wordt woonerf (zie illustratie). De rest van de straat blijft zone 30 maar wel met meer ruimte voor de voetganger. Naast de wegenis wordt ook de riolering vernieuwd. De werken duren tot het voorjaar 2027
Gedurende de werken zullen er ook archeologische opgravingen worden uitgevoerd die reeds mee ingecalculeerd zijn in het verloop van de werken. De straat ontstond in de 13de eeuw aan de zijde van het toenmalige gehucht Klapdorp en heeft een rijke geschiedenis. Van Klapdorp naar Italiëlei. Hoorde eertijds bij het gehucht Klapdorp, maar kreeg haar huidige naam naar de markt die hier sinds 1298 werd gehouden, aanvankelijk wekelijks, later tweemaal per jaar. Bij de derde stadsvergroting kwam ze tot aan de Kleine Kauwenberg binnen de omwalling, bij de twee volgende uitbreidingen tot aan de Rodestraat (zogenaamd Rodepoort). Circa 1860 werd de Paardenmarkt, bij het slopen van de Spaanse vesten, verlengd tot aan de Italiëlei.
maandag 14 juli 2025
PAS geopend: Gloednieuwe park van 5,5 hectare
Op donderdag 17 juli openden schepenen Ken Casier en Patrick Janssens en Vlaams minister Annick De Ridder officieel het gloednieuwe Park aan de Stroom (PAS) ter hoogte van Nieuw Zuid. Tijdens een begeleide wandeling gaven de projectingenieurs van De Vlaamse Waterweg nv uitleg.
zondag 29 juni 2025
Nieuwe blikvanger op de Meir
Meer toekomstbeelden: Binst Architects
donderdag 5 juni 2025
Start aanleg Pomppark Zuid
Het ontwerpteam grijpt terug naar de vroegere Brialmontomwalling als inspiratie voor het nieuwe Ringpark Groene Vesten. Het glooiende landschap tussen geluidsbermen, schermen en wadi’s geeft, net als de vroegere omwalling en verdedigingsgrachten tussen stad en daarbuiten, een uniek karakter aan het Ringpark waarin nieuwe en reeds bestaande ‘Vestenparken’ en verbindende parkzones elkaar afwisselen.
De bermen en schermen doorheen het Ringpark worden zo dicht mogelijk tegen de Ring geplaatst. Zo vergroot niet enkel het effect ervan op het lucht- en geluidsklimaat in de achterliggende wijken en parken, maar komt er lokaal extra parkruimte bij. Voor de eerstelijnsbebouwing en de groene zones het dichtst tegen de Ring streeft het ontwerp dezelfde geluidskwaliteit als het Stadspark in het centrum van Antwerpen na.
De schop is deze week in de grond gegaan voor het allereerste Ringpark op de Antwerpse rechteroever, Pomppark Zuid. Het bestaande groengebied wordt omgevormd tot een mooi aangelegd nieuw park voor de buurt. Pomppark Zuid ligt tussen het treinstation Antwerpen-Zuid, de spoorweg, de Desguinlei (Singel) en de Jan Van Rijswijcklaan. Het nieuwe park wordt meer dan tien voetbalvelden groot.
Bron AG Vespa Meer info
dinsdag 6 mei 2025
Permeke garage maakt plaats voor appartementsgebouw
Toekomstbeeld
woensdag 9 april 2025
De "Kanjers" zijn op komst naar Antwerpen
donderdag 6 maart 2025
Stadswaag in een nieuw jasje
De nieuwe Stadswaag kreeg een rechthoekige sokkel, die de contouren en omvang van het verdwenen waaggebouw visualiseert. Op de sokkel is de vroegere indeling van het waaggebouw zichtbaar. De ondergrondse resten blijven bewaard. Ook de omliggende straten kregen een nieuwe bestrating en aangepast rioolstelsel. Gedaan dus met de bulten en putten, Antwerpen heeft er een gezellig pleintje bij, zeker als in de zomer de bomen hun bladeren krijgen.
dinsdag 18 februari 2025
Gloednieuwe schoolgebouw in de Antwerpse wijk Nieuw Zuid
zaterdag 25 januari 2025
Ringpark Zuid, renovatie van het Zuidstation
Nadat het monumentale reizigersstation aan de Simon Bolivarplaats plaats moest maken voor het autoverkeer (1965), bleef er van het Zuidstation niet veel over. Perrons voor toegang tot de reizigerstreinen werden in gebruik genomen aan de Kolonel Silvertopstraat. Van dan af was het Zuidstation het meest onzichtbare station van Antwerpen. De moeilijke en onveilige toegangstrappen waren de laatste decennia een doorn in het oog van iedere reiziger. Maar eindelijk is men begonnen met de aanpassingen.
Station Antwerpen-Zuid wordt een kwalitatief en integraal toegankelijk mobiliteitsknooppunt. De NMBS, De Lijn, AWV, de intendant en de stad bekijken samen hoe ze op korte termijn de stationstoegang en omgeving van Antwerpen-zuid kunnen verbeteren. Zo kan dit station uitgroeien tot een comfortabele en veilige mobiliteitsknoop voor trein, tram, bus en deelsystemen. Dit past binnen het bredere verhaal van Ringpark Zuid. De renovatie van het station is het eerste projectdeel dat in uitvoering zal gaan.
De huidige brug van de Kolonel Silvertopstraat wordt aanzienlijk breder. Zo komt er extra ruimte om het station op een volwaardige en integrale manier toegankelijk te maken voor iedereen. De lagergelegen perrons zijn vanop deze brug via liften en trappen bereikbaar. De nieuwe toegang biedt tevens plaats voor een fietsenstalling van ± 415 fietsparkeerplaatsen, een wachtruimte en de ticketautomaten. In de toekomst wordt het station overkapt met een grote doorlopende luifel (illustratie). Op de perrons zorgen nieuwe schuilhuisjes ervoor dat men ook hier comfortabel kan wachten op de trein.
Om de perrons tijdens de werken toegankelijk te houden, voorziet een tijdelijk passerelle toegang naar de perrons via de Desguinlei.
Meer informatie op Antwerpen Morgen
donderdag 12 december 2024
De laatste loodjes wegen het zwaarst
De straat kreeg plantvakken in cortenstaal met een opstand, zodat de kwalitatieve onder beplanting die erin komt beschermd is. Bovenop de 14 aanwezige bomen kwamen er 2 nieuwe grote bomen. De bestaande bomen werden verplaatst naar de nieuwe plantvakken.
Maar de werken zijn nog niet helemaal rond, zoals te zien op bovenstaande foto, de laatste loodjes wegen het zwaarst. Er zouden nog 2000 bloemen geplant worden.




















%20%C2%A9Origin%20Architecture%20&%20Engineering.jpg)



























