Posts tonen met het label Ruimtelijke ordening. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Ruimtelijke ordening. Alle posts tonen

vrijdag 29 mei 2026

Laatste fase van de heraanleg van de as Anselmo-Lange Lozanastraat


Op 1 juni start de laatste fase van deze heraanleg, vanaf dan zal er ook beperkte hinder zijn aan het kruispunt met de Jan van Rijswijcklaan.


Er is al veel werk verricht, de Anselmostraat is volledig klaar. Op de aansluiting met de Lange Lozanastraat is er nu een aangenaam rustpunt met bomen en banken. De keuze voor de betonnen balkjes met gras ertussen, kan niet echt op mijn appreciatie rekenen, maar wie ben ik om dit te bekritiseren...
 


Net voor het kruispunt met de Van Schoonbekestraat is er ook zitplekje gekomen. 

De verwachting is dat begin september alle werken achter de rug zijn. Feest? Dat hoop ik wel, want het was een lange lijdensweg. Het eerste inspraak moment was in 2017, bijna 10 jaar nadien zal deze as eindelijk heraangelegd zijn. En dat de bus 22 terug door de straat zal rijden zal voor de bewoners en bezoekers zeker een opluchting zijn. 

donderdag 7 mei 2026

Omgeving Albertpark en Grotesteenweg krijgt nieuw gezicht


Het onderzoek voor de heraanleg van de omgeving Koning Albertpark en Grotesteenweg is afgerond. Het doel is de verkeersveiligheid, vlottere fiets‑ en tramverbindingen, te verbeteren en een park dat beter verbonden is met de buurt te realiseren.

Het doorgaand gemotoriseerd verkeer zal gebundeld worden op de Koningin Elisabethlei dat tweerichtingsverkeer krijgt. Dit zorgt voor meer overzicht, meer verkeersveiligheid en meer ruimte in het park en kunnen de kruispunten eenvoudiger worden ingericht. Hierdoor zal er geen autoverkeer meer langs de Koning Albertparkweg zijn, deze zal voorbehouden worden voor de trams zodat ze niet meer door het park moeten rijden. Het park zal dus meer plaats bieden aan de wandelaar.

De Mechelsesteenweg wordt dan een woonerf tussen  de Boomgaardstraat en de Belgiëlei. Hier wordt ook een fietspad in twee richtingen voorzien, komt er meer ruimte voor groen en waar mogelijk wordt verharding weggehaald om regenwater beter op te vangen. Het park wordt alzo beter verbonden met de wijken Haringrode en Oud-Berchem

Wil je meer weten over de deze werken? Ga dan langs op het infomoment op donderdag 28 mei 2026 tussen 17 en 20 uur (vrije inloop) in het Oud‑Vredegerecht, Grotesteenweg 13, 2600 Berchem. Je kan er de plannen van dichtbij bekijken, uitleg krijgen over de bevraging, vragen stellen, en bemerkingen en suggesties meegeven aan het projectteam. Iedereen is welkom. Het ontwerpteam werkt dit dan verder uit. Het voorontwerp wordt tegen eind 2026 verwacht.

Noot: Bij een bevraging heb ik net het tegenovergestelde voorgesteld. Ik dacht het Harmoniepark met het Albertpark samen te voegen en de Koningin Elisabethlei voor te behouden aan trams, fietsers en wandelaars. Het verkeer volledig via de Mechelsesteenweg af te handelen. Dan moest wel de Koning Albertparkweg verbreed worden richting Prins Albertlei. Dat heeft het duidelijk niet gehaald, in tegendeel de verkeersstroom scheid beide parken. Gemiste kans.

Meer info over dit project op www.antwerpenmorgen.be/albertpark

dinsdag 14 april 2026

Start werken nieuw ponton Steenplein voor watervervoer


Het ponton voor watervervoer aan het Steenplein is aan vervanging toe. Er komt een nieuw ponton van 150 meter lang, met een nieuwe toegangsbrug en wachtinfrastructuur. Het zal klaar zijn voor gebruik in de lente van 2027. In tussentijd krijgt het huidige ponton een tijdelijke uitbreiding.

Het huidige ponton is sinds 2017 de aanmeerplaats voor openbaar watervervoer en occasioneel voor pleziervaart. Steeds meer mensen maken gebruik van het Sint-Annaveer en De Waterbus om zich via de Schelde te verplaatsen. Daarom laten stad Antwerpen en De Vlaamse Waterweg nv er nu een nieuw en groter ponton bouwen, voor meer comfort en een vlottere toegankelijkheid voor al die reizigers.

Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport Annick De Ridder: “Steeds meer mensen kiezen voor het water om zich te verplaatsen. Dit project speelt in op die groei, en zorgt ervoor dat het Steenplein ook in de toekomst een vlot toegankelijke en aangename overstapplaats blijft. Ook tijdens de werken aan de premetrotunnel is voldoende capaciteit aan het ponton aan het Steenplein belangrijk. De Vlaamse Waterweg nv voorziet daarom een tijdelijke uitbreiding van het bestaande ponton, met een extra brug.”


Het nieuwe ponton zal een ruim overgangsplatform en een brede toegangsbrug hebben. Het zal 150 meter lang zijn, dat is 50 meter langer dan het huidige. Het bestaat uit een stalen constructie van ongeveer 1700 ton in lichtgrijs, en een luifel met zachtgele accenten die veel ruimte biedt om te schuilen bij slecht weer. Er zullen vier boten kunnen aanmeren in plaats van de drie bij het huidige ponton.

De werken voor die uitbreiding zijn gestart en zijn, als alles vlot verloopt, klaar begin mei 2026. Vanaf november ’26 zal het bestaand ponton, inclusief de tijdelijke uitbreiding, verplaatst worden richting noorden tegen het cruiseponton. Vanaf dan leggen de Waterbus en de veerdienst Sint- Anna tijdelijk daar aan. De werken voor het nieuwe ponton starten eerstdaags in de ateliers van de aannemers. Na afwerking zal het nieuwe ponton in zijn geheel via het water naar Antwerpen vervoerd en geplaatst worden. ​

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Antwerpen, als stad aan het water, verdient een volwaardige mobiliteitshub op het water. De realisatie van dit nieuw en uitgebreid ponton vormt hier de sluitsteen.”

Foto's Stad Antwerpen

zaterdag 7 maart 2026

Noorderpaviljoen Scheldekaaien terug naar oorspronkelijke vorm

Het neogotische paviljoen, op het einde van het noordelijke wandelterras naast de Schelde, was lange tijd een geliefd café-restaurant. ​Restaurant Plateau Royal, dat er vanaf 2015 gevestigd was, is definitief gesloten sinds september 2017. 

Begin maart start AG Vespa met de afbraak van enkele later toegevoegde elementen aan het historische Noorderpaviljoen op de Scheldekaaien. De aangebouwde toren met loopbrug wordt verwijderd, net als twee buitentrappen. omdat ze een hindernis vormen voor de stabilisatie van de Scheldekaaien en de bouw van de nieuwe waterkering. Ook bemoeilijken ze er de heraanleg van de publieke ruimte. Monumentenzorg beschouwt dit volume bovendien als een storende toevoeging aan het historische paviljoen. De ingreep kadert binnen de bredere, gefaseerde heraanleg van de Scheldekaaien. De niet-originele elementen worden verwijderd, uiteraard met behoud van het oorspronkelijke gebouw dat dateert uit circa 1887. 

De afbraak en de daaropvolgende herstelwerken nemen ongeveer drie maanden in beslag. Eind 2026 zal AG Vespa de zoektocht starten naar een uitbater die instaat voor de verdere afwerking en een kwalitatieve, duurzame invulling van het gebouw.


De heraanleg van de Scheldekaaien is een ambitieus stadsproject dat het historische publieke domein langs de Schelde transformeert tot een aantrekkelijke, groene en klimaatbestendige verblijf- en wandelruimte, met respect voor erfgoed en lokale identiteit. In het centraal deel noord, van het Steenplein tot het Noorderterras, zal het verleden van Antwerpen in de kijker staan, door ondergrondse restanten opnieuw beleefbaar te maken onder de historische hangars. De hangars zelf worden gerestaureerd en er komen trappen naar het wandelterras. Ook dat wordt gerestaureerd, tot een groene verblijfsruimte met zitbanken. De vernieuwde hangars en het wandelterras openen deze zomer.


dinsdag 17 februari 2026

Aan de Rijnkaai


De Rijnkaai dank haar naam aan de Maatschappij van de Belgische Spoorwegen die in 1843-44 samen met de Rijn-, haven- of handelsspoorweg, een rechtstreekse verbinding beoogde tussen de Rijn in Keulen en de Schelde in Antwerpen.


Waar ooit de belastingdienst (ministerie van Financiën) van Antwerpen gevestigd was, een building dat bekend stond al het Chiquita gebouw (foto boven), is momenteel een zandvlakte. Deze iconische site moet plaats maken voor een geraffineerde residentie. Hier zet CORES nu een nieuwe standaard voor luxueus wonen in Antwerpen.


Recht tegenover deze bouwplaats staan al jaren historische kranen die bewaard zijn als monumenten van het maritieme verleden en de rol van Antwerpen als wereldhaven. Deze vormen een herkenbaar industrieel erfgoed van de Antwerpse haven. Ze dateren vooral uit de late 19de en 20ste eeuw en dienden voor het laden en lossen van stukgoed, containers en bulkgoederen langs de kades van de Antwerpen. Oorspronkelijk werkten ze met stoom of hydraulica, later elektrisch, en weerspiegelen ze de evolutie van de havenarbeid en techniek. Dit erfgoed is een onderdeel van de collectie van het MAS


Omdat hier de volgende weken de effectieve werken voor de stabilisatie van de historische kaaimuur aan de Schelde starten moeten de oude havenkranen één voor één naar een nieuwe, tijdelijke locatie verplaats worden vlakbij de waterkeringsmuur. Voor deze verhuis is een extra grote kraan aangevoerd die deze klus moet klaren. Dat is nodig om veilig en zorgvuldig te kunnen werken in deze erfgoedrijke zone. Dit is de laatste zone, ten noorden van de Kennedytunnel, waar de kaaimuur nog gestabiliseerd moet worden n.a.v. het Sigmaplan.  Het einde van de stabilisatiewerken is voorzien in het najaar van 2028.

Toekomstbeeld




zaterdag 17 januari 2026

Herwaardering Slachthuisbuurt Antwerpen

Slachthuissite omgevormd tot Moeke Bitterpeeënplein

De herontwikkeling van de Slachthuissite is volop bezig en een eerste deel van het project is intussen gerealiseerd. Wat ooit een afgesloten industrieterrein was, is nu al deels omgevormd tot een open en toegankelijke stadsplek, met aandacht voor erfgoed, publieke ruimte en leef kwaliteit.

De Kalverstraat is nu de Kalverwei

Bezoekers en buurtbewoners kunnen vandaag al genieten van vernieuwde pleinen, groen en herbestemde historische gebouwen die het verleden van de site zichtbaar houden. Deze eerste realisaties geven een duidelijk beeld van de ambitie: een levendige, duurzame stadsomgeving waar ruimte is voor ontmoeting en ontspanning.

Aan de Lange Lobroekstraat is nu de Vetten Osplein, een betonnen vlakte omringd door horeca

De Slachthuissite is tegelijk een project van lange adem. De verdere ontwikkeling zal zich nog over vele jaren uitstrekken en stap voor stap vorm krijgen. Zo kan de site blijven groeien en inspelen op nieuwe noden, met blijvende aandacht voor kwaliteit, duurzaamheid en verbinding met de omliggende wijken.

Afbeeldingen uit promoboekje "Slachthuis" Triple Living & Immobel. Zij voorzien in totaal een 12 tal nieuwbouwprojecten in deze wijk. Meer details op slachthuis-antwerpen.be

zaterdag 27 december 2025

Herwaarderingsprojecten


Het Stadspark van Antwerpen wordt de komende jaren in haar glorie hersteld. Sinds 6 oktober 2025 is aannemer Lareco aan de slag in het Stadspark. Daarvoor werd een grote werfzone aan de zuidkant van het Stadspark ingericht. De noord- en oostkant van het park blijven open. Uit veiligheidsoverwegingen wordt de hele werfzone afgesloten met hekwerk. Zodra een zone afgewerkt is, wordt ze opnieuw vrijgegeven. Bezoekers van het Stadspark houden er dus best rekening mee dat er delen in het park afgesloten zijn.

Het 151 jaar oude park is een beschermd stuk landschappelijk erfgoed en nog steeds een schoolvoorbeeld van de romantische landschapsstijl. De geest van Keilig, zoals de keuze van de beplanting en de bomen, de vorm van de vijver en de doorkijkjes zijn herkenbaar en redelijk goed bewaard. 

In de loop van de volgende jaren zullen nog heel wat meer  herwaarderingen plaatsvinden. Om er slechts vier te noemen: (in alfabetische volgorde) Astridplein, Groenplaats, Meir, Wapper.


Meer details

dinsdag 18 november 2025

Masterplan Droogdokkensite in volle ontwikkeling


Na de goedkeuring van het masterplan voor de Droogdokkensite zijn de werken voor de eerste fase in 2024 gestart. De volledige ontwikkeling van alle gebouwen en publieke ruimte zal ongeveer 10 jaar in beslag nemen. Nu legt AG Vespa de omgeving van 7250 vierkante meter rond droogdok 1 opnieuw aan: het huidige hekwerk verdwijnt zodat de zone publiek toegankelijk wordt;  er komen nieuwe bomen en de platanen die er nu al staan blijven en krijgen een onderhoudsbeurt;  de bestaande groenzone wordt uitgebreid;  rond het droogdok komen zittrappen om te verpozen en te genieten van het uitzicht. Er komt een inkomplein tussen de gebouwen en droogdok;  de publieke ruimte wordt autovrij en krijgt verlichting; de bestaande parking in de Sluisstraat is sinds 24 oktober gesloten, ze wordt ook heraangelegd en ingenomen als werfzone. Als alles volgens plan verloopt, is de nieuwe publieke ruimte klaar in het najaar van 2026. 


Ook de werken aan twee gebouwen, het historische  Pomphuis en de Ketelmakerij, zijn inmiddels gestart. Daarbij hoort het gedeeltelijk  slopen van de aanpalende gebouwen, zodat de sierlijk uitgewerkte gevels  van het Pomphuis opnieuw zichtbaar worden.   Technisch en esthetisch opvallend  Het historische Pomphuis uit 1895 is het meest opmerkelijke gebouw, onder  meer door het eerder   niet-alledaagse gebruik van industriële materialen  (skeletbouw met ijzeren I-profielen) en de bijzondere aandacht voor  metselwerk en -versiering. Zowel het technische aspect van de constructie  als de esthetische uitwerking geven het gebouw een bijzondere  architecturale waarde. 


Het Pomphuis bevatte vroeger de pompen en installaties voor het wegpompen of toevoegen van water in het droogdok. Het unieke pand wordt met behoud van de erfgoedwaarde omgevormd tot een polyvalente ruimte voor de gebruikers en bezoekers van de gehele site. De Ketelmakerij was de werkplaats waar onderdelen van schepen zoals ketels, leidingen en metalen constructies werden gemaakt, hersteld of aangepast. Het gebouw wordt gerenoveerd met behoud van het huidige industriële karakter. De gerenoveerde grote hal zal samen met een compact nieuwbouwvolume op de kop door de stad worden aangewend voor jeugdwerking, een aspect dat ook al voor de werken volop deel uitmaakt van deze site. Als alles volgens plan verloopt, zijn alle gebouwen klaar in het najaar van 2027. 

Bron en foto's: AG Vespa

zaterdag 20 september 2025

Vrijdagmarkt vroeger en nu

Vrijdagmarkt in de 19de eeuw (c) Stadsarchief

Wist u dat de plaats die we nu kennen als de Vrijdagmarkt, met al de naburige gronden, vroeger deel uitmaakte van het hotel van Ridder van Spangen. Het besloeg een aanzienlijke oppervlakte tussen de huizen van de Reyndersstraat en de rui van de Steenhouwersvest. De hoofdingang lag aan het einde de Heilige Geeststraat, een van de uitgangen in de Kammenstraat. In de 15de eeuw behoorde het toe aan Ridder Reinier van der Elst ("Reyniershof"), in de 16de eeuw aan de familie van Spangen ("Hof van Spangen"). In 1547 kocht Gilbert van Schoonbeke de gronden van het hotel, een aanpalend huis "den Conynsberch" in de Kammenstraat en een deel van de binnenplaats van de afspanning "den Rooden Leeuw" in dezelfde straat. Hij opende er de Bergstraat, Leeuwenstraat, Valkstraat en Heilig Geeststraat, alsook een groot vierkant plein met twee uitgangen langs de kant van de Steenhouwersvest. In 1549 werd de markt van oude kleren en meubels van de Grote Markt naar het nieuwe plein overgebracht. Later werd de verkoop van onroerende goederen eraan toegevoegd. Tot op heden worden er inboedels voortkomende van faillissementen, sterfgevallen enzo meer verkocht. De oudste benaming was "Oude Kleerkopersmerct", sinds 1585 spreekt men van "Vrijdachsmerct". (Agentschap Onroerend Erfgoed)

Oude postkaart zonder datering

De Vrijdagmarkt is meer dan een plein – het is een stukje stadscultuur. Hier ontmoet je vrienden, ontdek je unieke adresjes en proef je van de warme Antwerpse sfeer. Eind vorig jaar is men aan de heraanleg begonnen. Iets minder dan een jaar later kon men het plein heropenen. Door dat men de nieuwe bomen op een foutief moment inplantte, hebben deze het niet gehaald. In het najaar zullen er nieuwe bomen geplaatst worden.

Vrijdagmarkt heraangelegd 2025  

Lees ook: Archeologische vondsten op Vrijdagmarkt

zaterdag 23 augustus 2025

Vergroening wandelterrassen

De aandachtige lezer weet dat er al meerdere bijdragen op deze blog zijn gewijd aan dit onderwerp, het is dan ook een mega project dat zo'n 15 jaren zal duren. Na de opening van het Park Aan de Stroom, is nu een ander deel van dit masterplaan goedgekeurd door het stadsbestuur.


Het centrale deel van de Scheldekaaien is het deel tussen het paviljoen van het Zuiderterras en dat van het Noorderterras. In juli 2021 is het schetsontwerp voor dat volledige deel goedgekeurd, en in oktober 2023 het definitieve ontwerp voor het noordelijke stuk daarvan: van het Noorderterras tot het Steenplein. Momenteel loopt daar volop de restauratie van de hangars en het wandelterras. Nu is ook het voorontwerp goedgekeurd voor het zuidelijke stuk van het centrale deel: van het Steenplein tot het Zuiderterras.


Het stadsbestuur wil ook hier ingaan op de wens van de Antwerpenaar om de kaaien te vergroenen. Daarom is in het voorontwerp een heuse stadstuin opgenomen centraal onder de hangars, op de plek waar zich vroeger een treinspoor bevond om goederen van treinwagons rechtstreeks over te laden naar schepen en vice versa. De tuin zal zo’n 30 op 40 meter groot zijn, met zitbanken en een mix van heesters tot maximaal 6 meter hoog en lage beplanting. 

Bron (klik voor nog meer details): Ag Vespa


zaterdag 9 augustus 2025

Paardenmarkt zal gedeeltelijk een woonerf worden


Op 4 augustus zijn de voorbereidende werken voor de heraanleg van de Paardenmarkt en de Varkensmarkt gestart. District Antwerpen en water-link in samenwerking met Aquafin vernieuwen de riolering en de bestrating van gevel tot gevel. Na eerdere verkeersveiligheidsmaatregelen en een uitgebreid inspraaktraject kan de volledige heraanleg aanvatten.

De Paardenmarkt en Varkensmarkt zullen er compleet anders uitzien. Kort samengevat: De straat wordt veel groener met ruime plantvakken en extra bomen die op termijn veel groter zullen worden dan de bestaande bomen. Tussen al dat groen ontstaat ruimte voor verblijf, extra fietsstallingen, zitplekken, speel accommodatie en terrassen. Ter hoogte van de kerk buigt de rijweg uit zodat er een pleinruimte ontstaat. Het gedeelte van de Paardenmarkt tussen Hessenbrug tot aan de Varkensmarkt wordt woonerf (zie illustratie). De rest van de straat blijft zone 30 maar wel met meer ruimte voor de voetganger. Naast de wegenis wordt ook de riolering vernieuwd. De werken duren tot het voorjaar 2027

Gedurende de werken zullen er ook archeologische opgravingen worden uitgevoerd die reeds mee ingecalculeerd zijn in het verloop van de werken. De straat ontstond in de 13de eeuw aan de zijde van het toenmalige gehucht Klapdorp en heeft een rijke geschiedenis. Van Klapdorp naar Italiëlei. Hoorde eertijds bij het gehucht Klapdorp, maar kreeg haar huidige naam naar de markt die hier sinds 1298 werd gehouden, aanvankelijk wekelijks, later tweemaal per jaar. Bij de derde stadsvergroting kwam ze tot aan de Kleine Kauwenberg binnen de omwalling, bij de twee volgende uitbreidingen tot aan de Rodestraat (zogenaamd Rodepoort). Circa 1860 werd de Paardenmarkt, bij het slopen van de Spaanse vesten, verlengd tot aan de Italiëlei.

Bron: District Antwerpen en Inventaris Onroerend Erfgoed

maandag 14 juli 2025

PAS geopend: Gloednieuwe park van 5,5 hectare


Op donderdag 17 juli openden schepenen Ken Casier en Patrick Janssens en Vlaams minister Annick De Ridder officieel het gloednieuwe Park aan de Stroom (PAS) ter hoogte van Nieuw Zuid. Tijdens een begeleide wandeling gaven de projectingenieurs van De Vlaamse Waterweg nv uitleg.


Het park vormt zone 6 van het Masterplan Scheldekaaien. Het gebied, tussen de Namenstraat (De Gerlachekaai) en de fietstunnel aan de D’Herbouvillekaai, kreeg een grondige stabilisatie en een volledig nieuw openbaar domein. Vandaag vind je er een autoluw park van 5,5 hectare, met brede wandel- en fietspaden, veel groen en bomen, waterpartijen en drie paviljoenen. Een plek voor ontspanning en ontmoeting vlak bij de Schelde.


Ga langs en ontdek de vele troeven van dit prachtige nieuwe stuk publieke ruimte: 750 meter lang, 5,5 hectare groot, meer dan 400 nieuwe bomen, een speeltuin met klimtoestellen, waterkanalen die zorgen voor verkoeling bij warme dagen, een hondenloopzone in gras van 800 m², 4 petanquebanen, een fitnesszone in openlucht en drinkfonteinen. 


Een groot grasveld is afgeschermd van de rijweg door een stalen structuur waartegen klimplanten gaan groeien. Dat grasveld nodigt uit tot picknicken, ravotten of gewoon liggen in het groen. Ontspannen kan in de vele verschillende ontmoetings- en zitruimtes. Er zijn onder andere zes unieke zitplatformen op een grashelling langs de Schelde.

Dit deelproject is een onderdeel van het masterplan Antwerpse Scheldekaaien.

zondag 29 juni 2025

Nieuwe blikvanger op de Meir


De voormalige gebouwen van de telefooncentrale Regie van Telegraaf en Telefoon (teruggaande tot de 19e eeuw), dat later Belgacom en vervolgens Proximus is geworden, maken plaats voor een grootschalig project omvattende een Hogeschoolgedeelte van 33.000 m² en een winkeloppervlakte van 15.000 m². De bouwblok gelegen tussen de Cellebroedersstraat, Lange Nieuwstraat, Jezusstraat en Meir bevat meerder donderdelen. Het hoekpand Meir/Cellebroederstraat is afgebroken. Daar zal winkelketen Zara haar grootste winkel ter wereld openen in Antwerpen. De winkel zal 14.500 vierkante meter groot zijn en 3 verdiepingen tellen.




Het voormalige RTT-gebouw, hoek Cellebroederstraat/Lange Nieuwstraat, zal behouden blijven, alsook het pand in de Jezusstraat dat aansloot op het Belgacom complex.  

Meer toekomstbeelden: Binst Architects

donderdag 5 juni 2025

Start aanleg Pomppark Zuid


Ringpark Groene Vesten zal zo’n 450 voetbalvelden groot zijn. Het zal zich uitstrekken langs weerskanten van de Ring van het station Antwerpen-Zuid tot aan het knooppunt met de E34/E313 op de grens van Borgerhout met Deurne. Het maakt van deze zone langs de Ring een groene plek voor de buurt en de stad.

Het ontwerpteam grijpt terug naar de vroegere Brialmontomwalling als inspiratie voor het nieuwe Ringpark Groene Vesten. Het glooiende landschap tussen geluidsbermen, schermen en wadi’s geeft, net als de vroegere omwalling en verdedigingsgrachten tussen stad en daarbuiten, een uniek karakter aan het Ringpark waarin nieuwe en reeds bestaande ‘Vestenparken’ en verbindende parkzones elkaar afwisselen.

De bermen en schermen doorheen het Ringpark worden zo dicht mogelijk tegen de Ring geplaatst. Zo vergroot niet enkel het effect ervan op het lucht- en geluidsklimaat in de achterliggende wijken en parken, maar komt er lokaal extra parkruimte bij. Voor de eerstelijnsbebouwing en de groene zones het dichtst tegen de Ring streeft het ontwerp dezelfde geluidskwaliteit als het Stadspark in het centrum van Antwerpen na.

De schop is deze week in de grond gegaan voor het allereerste Ringpark op de Antwerpse rechteroever, Pomppark Zuid. Het bestaande groengebied wordt omgevormd tot een mooi aangelegd nieuw park voor de buurt. Pomppark Zuid ligt tussen het treinstation Antwerpen-Zuid, de spoorweg, de Desguinlei (Singel) en de Jan Van Rijswijcklaan. Het nieuwe park wordt meer dan tien voetbalvelden groot.


Bron AG Vespa Meer info

dinsdag 6 mei 2025

Permeke garage maakt plaats voor appartementsgebouw


Vijf jaar geleden ging ik op bezoek bij Permeke Ford Motors, op de kruising van de Jan Van Rijswijcklaan en de Boomsesteenweg, naar aanleiding van het feit dat Laurent Permeke (1990) de leiding overnam van zijn vader Michel. Lees Permeke, de voorgeschiedenis

Het vervolg is dat De Ford-vestiging overgenomen is door Van Mossel Automotive groep en de Permeke-garage op 10 januari 2022 verhuisde naar de nieuwe vestiging iets verderop langs de Boomsesteenweg. 


Bouwpromotor Matexi kocht de garage op. Eind maart kreeg Matexi zijn omgevingsvergunning van het stadsbestuur, en kon de afbraak en wederopbouw beginnen. Voor de bouw van de 179 appartementen heeft Matexi naast de Permeke-garage ook het IHPO-gebouw ernaast gekocht. Dat gebouw is erfgoed en blijft overeind. Matexi belooft verschillende waardevolle elementen, zoals de gebogen glazen ramen, de doorrit door het gebouw, de plooipoort en de kenmerkende tegels aan binnen- en buitengevel, te bewaren. Het volledige bouwproject beslaat 5.700 m2, waarvan bijna 2.000 m2 groene buitenruimte met een nieuw buurtplein ‘Hof Permeke’.



Toekomstbeeld

Bron: Matexi - hln.be en made-in.be

woensdag 9 april 2025

De "Kanjers" zijn op komst naar Antwerpen

 Ontdek hoe de Scheldetunnel naar Antwerpen drijft



Op 11 april 2025 is het bouwdok in Zeebrugge, met de acht betonnen kanjers, onder water gezet.
Op 19 mei 2025 vertrekt het eerste tunneldeel  naar Antwerpen. De reis start!  Eén voor één drijven ze van Zeebrugge naar Antwerpen, een spectaculaire reis van meer dan 100 kilometer over de Noordzee en de Schelde.
Op 4 juli 2025 is het tijd om het eerste tunneldeel af te zinken in de Schelde.
In december 2025 is het zover! Alle kanjers liggen op hun plaats in de Schelde.
In de loop van 2026 is de tunnelconstructie klaar. Op naar de volgende stap: de inrichting van de tunnel.
Elke "Kanjer" of tunneldeel is groter dan een voetbalveld. Langer dan de hoogste kathedraal. Zo lang als vijf walvissen na elkaar. Echte reuzen.  

De Scheldetunnel is een cruciale schakel van de Oosterweelverbinding. De nieuwe tunnel verbindt beide oevers van de Schelde en helpt zo mee de Antwerpse Ring te sluiten. Vlotter en veiliger verkeer, naar en langs 't Stad: een voordeel voor heel Vlaanderen!

Wil je alles weten over deze complexe operatie? Kijk dan verder


donderdag 6 maart 2025

Stadswaag in een nieuw jasje


Het plein, genoemd naar het waaggebouw uit de 16de eeuw, en de aangrenzende straten verkeerden in zeer slechte staat en waren dringend aan vernieuwing toe. Daarom stond de heraanleg al jaren op de agenda van het Antwerpse districtsbestuur. 

Tijdens de werken onderzocht de stedelijke dienst archeologie de ligging en bewaringstoestand van het waaggebouw, dat als taxatiecentrum werd opgericht in 1547 door Gilbert Van Schoonbeke. In de loop van haar lange leven kende de waag verschillende functies, onder meer als chirurgijnskamer. Eind 19de eeuw ging het gebouw in vlammen op.
Het archeologisch onderzoek bracht delen van de zuid- en westflank in beeld, met onder meer een relatief goed bewaard keldervertrek. Om de bomen en de ondergrondse archeologische resten niet in gevaar te brengen, bleef het terreinonderzoek beperkt tot twee opgravingsputten.

De nieuwe Stadswaag kreeg een rechthoekige sokkel, die de contouren en omvang van het verdwenen waaggebouw visualiseert. Op de sokkel is de vroegere indeling van het waaggebouw zichtbaar. De ondergrondse resten blijven bewaard. Ook de omliggende straten kregen een nieuwe bestrating en aangepast rioolstelsel. Gedaan dus met de bulten en putten, Antwerpen heeft er een gezellig pleintje bij, zeker als in de zomer de bomen hun bladeren krijgen.



dinsdag 18 februari 2025

Gloednieuwe schoolgebouw in de Antwerpse wijk Nieuw Zuid


In september 2021 zou een nieuw schoolgebouw de deuren openen in de wijk Nieuw Zuid. Maar op 18 juni 2021 stortte aan deze zijde een deel van de aanbouw in. Vijf bouwvakkers werden gedood en 20 raakten gewond. Later bleek dat er veel nonchalance was geweest bij de aannemer die herhaaldelijk op stabiliteitsproblemen gewezen werd. 


4 jaar later is "KUUB", bijna klaar voor een frisse start. GO! basisschool K'do en de eerste graad van dé! Kunsthumaniora (Explo-Art) nemen er hun intrek en verwelkomen hun leerlingen in september 2025. KUUB was oorspronkelijk ontworpen als een gedeelde locatie voor zowel het GO! onderwijs als Stedelijk Onderwijs en Sporting A voor de sportinfrastructuur. Stedelijk Onderwijs heeft ondertussen een alternatieve locatie gevonden en besloten om in KUUB geen nieuwe basisschool op te starten. Hierdoor kan het GO! twee scholen inrichten op deze locatie. (lees verder)


Momenteel is men nog ijverig bezig om de dateline te halen. Hopelijk kunnen in september de leerlingen die nu nog op de oude locatie in de Schildersstraat zitten, naar hier verhuizen.

zaterdag 25 januari 2025

Ringpark Zuid, renovatie van het Zuidstation


Nadat het monumentale reizigersstation aan de Simon Bolivarplaats plaats moest maken voor het autoverkeer (1965), bleef er van het Zuidstation niet veel over. Perrons voor toegang tot de reizigerstreinen werden in gebruik genomen aan de Kolonel Silvertopstraat. Van dan af was het Zuidstation het meest onzichtbare station van Antwerpen. De moeilijke en onveilige  toegangstrappen waren de laatste decennia een doorn in het oog van iedere reiziger. Maar eindelijk is men begonnen met de aanpassingen. 

Station Antwerpen-Zuid wordt een kwalitatief en integraal toegankelijk mobiliteitsknooppunt. De NMBS, De Lijn, AWV, de intendant en de stad bekijken samen hoe ze op korte termijn de stationstoegang en omgeving van Antwerpen-zuid kunnen verbeteren. Zo kan dit station uitgroeien tot een comfortabele en veilige mobiliteitsknoop voor trein, tram, bus en deelsystemen. Dit past binnen het bredere verhaal van Ringpark Zuid. De renovatie van het station is het eerste projectdeel dat in uitvoering zal gaan.

De huidige brug van de Kolonel Silvertopstraat wordt aanzienlijk breder. Zo komt er extra ruimte om het station op een volwaardige en integrale manier toegankelijk te maken voor iedereen. De lagergelegen perrons zijn vanop deze brug via liften en trappen bereikbaar. De nieuwe toegang biedt tevens plaats voor een fietsenstalling van ± 415 fietsparkeerplaatsen, een wachtruimte en de ticketautomaten. In de toekomst wordt het station overkapt met een grote doorlopende luifel (illustratie).  Op de perrons zorgen nieuwe schuilhuisjes ervoor dat men ook hier comfortabel kan wachten op de trein. 


Om de perrons tijdens de werken toegankelijk te houden, voorziet een tijdelijk passerelle toegang naar de perrons via de Desguinlei.

Meer informatie op Antwerpen Morgen


    

donderdag 12 december 2024

De laatste loodjes wegen het zwaarst


In januari startte de werken voor de heraanleg van de Schuttershofstraat. Met deze heraanleg willen stad en district Antwerpen het high-end shoppingkarakter van de winkelstraat versterken. Zo wordt de bekende straat voor luxeshopping een autoluw winkelerf met gevelspots om aandacht te vestigen op enkele geselecteerde historische gevels. Dat kadert in de beleidsvisie om ze te laten aansluiten bij het voetgangersgebied van onder andere de Meir en de Wapper. De keuze van het materiaal voor de heraanleg wordt afgestemd op de naburige straten en toekomstige projecten die grenzen aan de Schuttershofstraat. Er wordt gewerkt met graniet in mozaïekformaat. 

De straat kreeg plantvakken in cortenstaal met een opstand, zodat de kwalitatieve onder beplanting die erin komt beschermd is. Bovenop de 14 aanwezige bomen kwamen er 2 nieuwe grote bomen. De bestaande bomen werden verplaatst naar de nieuwe plantvakken.

Aan het begin van de straat (kant Komedieplaats) zijn er nu verdwijnpalen en een nieuw kunstwerk van kunstenaar en voormalig modeontwerper Martin Margiela. (Lees "Kunstwerk siert Schuttershofstraat")


Maar de werken zijn nog niet helemaal rond, zoals te zien op bovenstaande foto, de laatste loodjes wegen het zwaarst. Er zouden nog 2000 bloemen geplant worden.