Posts tonen met het label Stappen-Trappen-O & P verv.. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Stappen-Trappen-O & P verv.. Alle posts tonen

dinsdag 2 juni 2026

Tuinen wandeling

In het weekend van 30 en 31 mei was het "Opentuinen dagen". Over de heraangelegde tuin van het Plantin-Moretusmuseum kon men al de bijdrage "Planten van Plantin, 500 jaar botanische geschiedenis" lezen. Hierna een korte voorstelling van drie tuinen buitende de binnenstad.


OVAL Sky Urban Jungle, Mechelsesteenweg 64
Deze panoramische daktuin biedt niet enkel een 360° zicht op de stad. Als hedendaagse hortus verzamelt de tuin zowel inheemse als uitheemse natuur. Het verhaal van een stad is er met een knipoog gelinkt aan dat van Carolus Clusius, grondlegger van de botanische traditie in onze regio. De bezoekers konden zich laten betoveren door de met passie gecomponeerde tuin, waar planten in onverwachte kleuren, geurige kruiden en bomen samen een verhaal vertellen. (Tuinontwerp: Bart en Pieter)


Bea, Sint Jozefstraat 45,
Deze tuin is een heerlijke oase van rust en groen midden in de stad. Bij een grote verbouwing werd een wand met harmonicaramen over de volledige breedte van het huis geplaatst. Zo werd de tuin een verlengstuk van de leefruimte. Binnen en buiten lopen nu naadloos in elkaar over. In de halfschaduw van enkele meerstammige bomen groeien diverse vaste plantengezelschappen. Ondanks de beperkte oppervlakte ontstaat zo een rijke variatie aan soorten. 


Ben & Sander, Generaal Lemanstraat 164 Berchem
De tuin van Ben en Sander meet 6 bij 20 meter. Ze stonden zelf in voor het ontwerp en de aanleg. In de tuin ontdek je drie terrassen en twee vijvers. Met hun ontwerp wilden ze een groene oase in de stad creëren. Sander en Ben laten zich graag door Japanse tuinen inspireren, zonder het hele concept hierop af te stemmen. (Tuinontwerp: Ben Joosen en Sander Chargois)
Noot: Sander Chargois is schrijver van misdaadromans die zich in Antwerpen afspelen. Meer hierover later.

Meer foto's

dinsdag 5 mei 2026

Testrit, of expeditie?

Men moet al van de aardbodem verdwenen te zijn om niet te weten dat er een belangrijk OV probleem is ontstaan door de lang aangekondigde werken aan de premetro tunnels tussen station Diamant en Van Eede. Een volledige test van alle alternatieven is niet evident. Ik vertrek dan maar van de Leien naar LO en we zien wel.  Dit doe ik niet tijdens de spits, dus mijn verhaal zal iets meer verbloemt zijn dan deze van de spits reizigers, mij excuus daarvoor. 

Bus P5 die aan de Opera vertrekt pikt mij op aan de halte Kasteelplein (Oud Gerechtshof). De vorige reed juist aan mijn neus voorbij, maar geen nood drie minuten later is er al een ander. Ik neem plaats naast een dame met de uniform van De Lijn aan. Handig denk ik, kan ik wat vragen stellen. Mijn eerste vraag is dan ook waarom de tv schermen niet werken. (Het zou handig zijn om te weten waar we langs komen) De uitleg is dat de bus een kersvers exemplaar is die net uitgereden is en nog zal moeten geprogrammeerd worden (?). Inmiddels rijden we al door de Kennedytunnel. Op de vraag waar ik moet uitstappen om naar het treinstation LO te gaan kan ze mij niet antwoorden. "We hebben wel een opleiding gekregen in januari, maar inmiddels is er veel veranderd". 

Een medereiziger weet dat men aan de halte Regatta kan overstappen op bus 36 die naar dat station gaat. De rit tot hier duurde 15 minuten, de bus rijd door naar het Van Eedenplein. Met die bus 36 kan je ook naar het veer, dan ben je in geen tijd in 't stad. Of naar het WZC Hof ter Schelde en van daar uit met de shuttlebus via de Waaslandtunnel naar ZAS Cadix.

Gezien ik nog 10 minuten moet wachten op bus 36, beslis ik te voet te gaan. Het is verder dan ik dacht, ik beland in ' in the middle of nowhere', een werf met camions en kranen ... Achter de hoek zie ik een bord "B Antwerpen Linkeroever".  De toegang tot de 2 perrons is nog wat verder, enkel te bereiken via een trap met 27 treden. Dus niet voor iedereen bereikbaar. Twee treinen per uur was aangekondigd, maar slechts één rechtstreeks naar Antwerpen-Centraal, met die andere moet men nog overstappen ... Het is dus wachten, maar eens op de trein is men na 5 minuten in Antwerpen-zuid, 10 minuten in Berchem en 15 minuten in Antwerpen-Centraal. 

Vanuit Antwerpen-Centraal hebben de reizigers de keuze, naargelang hun bestemming, om in de metro Diamant tramlijn A3 te nemen naar Merksem (vorige route van tram 3) of Boechout (vorige route van tram 15). of A9 voor Wijnegem (vorige route van tram 5) of Berchem (vorige route van tram 9, maar die reizigers zullen al afgestapt zijn aan het station Berchem). Om naar het historisch centrum te gaan is er de wedergeboorte van tram 11. (Station Berchem-Melkmarkt) 

Ik wens jullie veel succes met jullie eigen ervaringen. Tip: check voor je vertrek de app van De Lijn of www.slimnaarantwerpen.be


Bekijk ook het plan

donderdag 9 april 2026

Stadslus: laatste werkweek, Tram 11 komt terug op 4 mei


De heraanleg van de Stadslus was een ingrijpend project (gestart in mei 2023) dat negen historische straten vernieuwde tussen de Kipdorpbrug en de Melkmarkt. Het omvatte de vernieuwing van riolering, trambestrating en inrichting voor een aangenamere, autoluwe omgeving. Het eerste deel van de Stadslus, Kipdorp en Sint-Jacobsmarkt is al een tijdje afgerond. Vanaf zaterdag 18 april 2026 zijn de werken afgerond en komt er een einde aan het meest onlogisch kruispunt ooit bedacht. Aan de Kipdorpbrug moest men links aanhouden om rechtdoor te rijden en de tegenliggers reden aan de rechterzijde. (Bedacht door een Engelsman?) Beide verkeersstromen kruisten zich. Aan deze absurde situatie komt dus een einde. Bovendien zullen fietsers en voetgangers meer ruimte krijgen in de voormelde straten. Tram en autoverkeer zullen op eenzelfde rijvak rijden.

Nu deze werken (bijna) achter de rug zijn zal tram 11 terug zijn normale route kunnen hernemen. Maar eerst moeten er nog testritten met de tram uitgevoerd worden. Verder zal de tramrijschool diverse proefritten maken. Pas op maandag 4 mei start het publiek gebruik van de tram op het hele traject, tramlijn 11 bedient vanaf dan terug de volledige route. Deze tram zal er voor zorgen dat de reizigers uit Merksem, Wijnegem, Boechout het stadscentrum kunnen bereiken, gezien ze dit niet meer rechtstreeks kunnen doen door de werken aan de premetrotunnel. Maar hierover meer in een volgende bijdrage.  

woensdag 11 maart 2026

Stakingen, omleidingen en andere OV miserie

Hierna een poging om een en ander te duiden. 

16 tot 20 maart: staking bij De Lijn

Het aantal omleidingen omwille van wegwerkzaamheden is oneindig lang. Een zo volledig mogelijk overzicht kan men vinden op "Slim naar Antwerpen"


Hier zijn enkele punten met betrekking tot tram en busverkeer:

De omgeving van het Sint-Jansplein en omliggende straten wordt aangepakt. (zie vorig bericht) Bussen verhuizen hierbij in deze zone naar de Leien en vervolgen hun weg via de Kempenstraat. Ook bus 17 moet nu via de leien rijden, niet tot aan de Paardenmarkt, want daar zijn ze ook aan het werken, maar tot aan de Tunnelplaats en verder de Ankerrui tot eindhalte Brouwersvliet.

Werken Graaf Van Hoornestraat: Tot 15 mei 2026 is de Graaf Van Hoornestraat in beide richtingen afgesloten, wat directe gevolgen heeft voor de lijnen 18 die omrijden via de Geuzenstraat, Marnixplein, De Vrierestraat en Brederodestraat.

Diverse spoor- en wegenwerken (o.a. in de Cuperusstraat/Pelikaanstraat in maart 2026) zorgen voor omleidingen van de bussen die de Rooseveltplaats aandoen. 

Werken halte Driekoningen: Tot en met vrijdag 3 april 2026 is tramhalte lijn 7, Eilandje - Mortsel, richting Mortsel/Boechout afgesloten. 

Werken in Lange Lozanastraat: Tot en met maandag 31 augustus 2026. Buslijn 22 rijd om via Mechelsesteenweg en Justitiestraat. Met vervanghaltes in beide straten.

Scheldetunnel renovatie vanaf 4 mei: Klik hier voor alle alternatieven. 

Deze opsomming is totaal onvolledig, hebt u vragen of opmerkingen dan kan u op de knop "opmerkingen" hieronder klikken. 

woensdag 11 februari 2026

Station Antwerpen-Zuid in een nieuw kleedje


De vernieuwing van het station Antwerpen-Zuid markeert de transformatie van een verouderde halte naar een modern en integraal mobiliteitsknooppunt. Op 9 februari 2026 werd de voltooiing van de ingrijpende werken gevierd, waarbij de focus lag op het realiseren van een autonoom toegankelijk station. Dankzij de installatie van nieuwe liften en trappen op een volledig nieuwe brug kunnen reizigers met beperkte mobiliteit of zware bagage nu zonder barrières de perrons bereiken.


Naast de verbeterde toegankelijkheid kreeg het station een vernieuwde perroninrichting met betere verlichting en efficiënte regenwatersystemen. Het project staat niet op zichzelf, maar is nauw verweven met de aanleg van het Ringpark Zuid. Hierdoor vormt het station voortaan een natuurlijke overgang tussen de nieuwe wijk Nieuw Zuid en de bestaande stadskern, waarbij ook de verkeersveiligheid rondom het station drastisch is verbeterd. 


In de toekomst wordt de site nog verder geoptimaliseerd met de plaatsing van 3 grote luifels aan het station die aangeven dat je daar gemakkelijk kan overstappen op de tram, bus of fiets en uitgebreide fietsenstallingen om de overstap tussen de trein en het Ringfietspad te voltooien. De eerste 2 luifels zouden klaar zijn tegen eind 2027. Ook de fietsenstalling zou dan moeten klaar zijn.

Meer details

donderdag 15 januari 2026

Verwachte hinder voor bussen van en naar het noorden van Antwerpen


In maart start de  heraanleg van de as tussen Rooseveltplaats en Park Spoor Noord. Alle details over deze werken kan men lezen op de webstek van het District Antwerpen. 

In deze bijdrage wil ik focussen op het probleem voor de honderden bussen die dagelijks  aan het Sint-Jansplein passeren, minstens 12 verschillende buslijnen halteren hier.

Tijdens de heraanleg van de as tussen Rooseveltplaats en Park Spoor Noord wijzigen de bus routes in Antwerpen-Noord. De klassieke route via het Sint-Jansplein verdwijnt in beide richtingen.

Richting Park Spoor Noord: Bussen vanuit het centrum worden omgeleid via de Leien. Haltes rond het Sint-Jansplein verdwijnen of wijzigen. Vermoedelijk komen er haltes op de leien.
Richting Rooseveltplaats: De terugrit is complexer. Bussen die uit de Ellermansstraat komen, kunnen niet rechtstreeks de Leien oprijden richting centrum. De Lijn werkt daarom nog aan een veilige en haalbare oplossing. Concrete routes en haltes zijn hiervoor nog niet definitief vastgelegd. Dit betekent voor de reizigers mogelijk iets langere reistijden. Het kan zijn dat het laatste stuk, richting Rooseveltplaats, verder met een tram op de leien zal moeten afgelegd worden.
De Lijn communiceert de definitieve omleidingen per lijn en per halte via haar website, app en halte-informatie. Maar dat gebeurd dikwijls kort voor de omleiding. 

Zodra meer details bekend zijn zal hierover verder bericht worden.



dinsdag 23 december 2025

Wegwijs in premetrostations Opera en Diamant


Sinds kort zijn er nieuwe digitale infopunten van De Lijn te vinden in de premetrostations Diamant en Opera. Deze moderne informatiezuilen maken deel uit van een vernieuwingsproject om de reizigersinformatie in de Antwerpse premetro te digitaliseren. Reizigers kunnen er in één oogopslag perrons, rijtijden en actuele verstoringen raadplegen.


In de stations Opera en Diamant is ook een 3D-plan te zien waarop praktische informatie staat over de liften en de roltrappen (de vernieuwing van de roltrappen is volop bezig). Door de aanduiding: "Hier bent u" moet de reiziger beter zijn weg vinden in het station. Ook voor minder mobiele reizigers is het handig. En dat is heel zeker nodig want voornamelijk in Opera is het een doolhof, op de korte tijd dat ik er was, heb ik twee mensen moeten helpen om hun weg te vinden. Ze spraken mij aan door mijn City Host pin.  



donderdag 20 november 2025

Wordt de stad Antwerpen 'Wandelgemeente van het Jaar 2026'?

Het Antwerps stadsbestuur maakt plaats voor de  voetganger en werkt aan nog meer vlotte en veilige verbindingen voor voetgangers. Daarom versterkt men de voetgangersinfrastructuur waar nodig. Er komt een gelaagd wandelnetwerk, met  verschillende categorieën van wegen die elk een eigen functie hebben in het  voetgangersnetwerk. 

In alle districten werden afgelopen jaren al heel wat initiatieven ondernomen om  wandelen te stimuleren. Het plan bouwt hierop verder en werkt daarbij samen met verschillende stakeholders. Hiervoor stelde men een programmaleider voor voetgangers aan. Die overziet de  afstemming en de uitvoering van de verschillende acties, en faciliteert het coördinerende overleg tussen de verschillende betrokken diensten en de districten.


In de Stad Antwerpen zal de voetganger in  de schijnwerpers gezet worden. Met duidelijke en actieve communicatie zet men voetgangers en het voetgangersbeleid in de schijnwerpers. Daarbij is er aandacht voor verschillende doelgroepen en voor verschillende  thema’s, zoals hoffelijkheid en de vele voordelen van wandelen.  

Foto: Kugrako wandeling 2013

donderdag 23 oktober 2025

Herfstvakantie tip

Al er bezoek komt van buiten Antwerpen wilt men wel eens uitpakken met een kennismaking met de Antwerpse binnenstad.  Er zijn talrijke stadswandelingen, dat kan men al zien op de onderliggende pagina's van deze blog (avwandelingen.blogspot.com). Maar de Diamant- & Juwelentour van DIVA zal u daar niet vinden. Het is wel een aanrader.


De wijk waarin DIVA ligt is al meer dan 500 jaar een plek waar edelsmeden en juweliers wonen, werken en hun producten verkopen. In deze straten bouwde Antwerpen zijn reputatie op als wereldcentrum voor diamant en edelsmeedkunst. Maar hoe deed de stad dat? Dat kan men vernemen via de audiowandeling in het Historisch Centrum dat Acteur Herbert Flack en radiopresentatrice Layla El-Dekmak hebben opgemaakt. Zij nemen ons mee op hun zoektocht naar de roots van Antwerpen als wereldstad van de diamant. Op 12 locaties in de stad verklappen ze je de verborgen verhalen van de 16de tot de 21ste eeuw en stappen ze binnen bij de beste hedendaagse juweliers.


Daarnaast bestaat er ook een audiowandeling door de Diamantwijk. In deze gaat men achter de schermen van de huidige Diamantwijk, maakt men kennis met de wereld van het slijpen, onderhandelen en verhandelen van het kostbaar goed en verneemt men dat natuurlijke diamanten ouder zijn dan dinosaurussen, en dat iedere diamant minstens één keer in Antwerpen passeert. Want Antwerpen is, zoals algemeen geweten, het wereldcentrum van diamanten. Al meer dan 575 jaar draait alles hier rond diamanten en juwelen, dat was dus ook al in de Middeleeuwen zo.

Ga naar deze webstek om de audiowandelingen te vinden. (bron)

dinsdag 23 september 2025

De Maand van de Voetganger staat voor de deur!

Deze jaarlijkse campagne zet te voet gaan een maand in de kijker. Nu al telt de campagne meer dan 75 deelnemers: steden en gemeenten, organisaties en scholen. De campagne vraagt aandacht voor het belang van te voet gaan, ijvert voor bewandelbare steden en gemeenten en stimuleert om meer stappen te zetten. Want bewandelbare steden en gemeenten zijn aantrekkelijker, duurzamer, veiliger, gezonder en dus meer leefbaar voor iedereen. Er staan nu al heel wat acties op de kalender: gegidste wandelingen, Dag van de Trage Weg, Slow Ways Weekend, oversteekacties aan scholen, stappenchallenges, beloningsacties voor voetgangers, wandel-naar-je-werk dag, de Voetgangersacademie, walkshops naar voetgangersprojecten, en meer. 
Deelnemen is gratis en kan doorlopend via de webstek. Daar kan je je actie ook aanmelden en vind je inspiratie, downloads en een activiteitenkalender terug.

dinsdag 26 augustus 2025

Op wandel: 90 jaar Koningin Astridplein

Het Ooststation in 1854, foto Pinterest

Het Koningin Astridplein, tot 1935 "Statieplein", is ontstaan nadat circa 1904 het "Ooststation", de houten voorganger van het Centraal Station, was gesloopt. Sedert 1935 genoemd naar koningin Astrid(1905-35). 


Centraal Station met nieuwe ledverlichting

Een aandachtige "surfer" merkte op dat de geboortedatum van Koningin Astrid verkeerd op de straatnaamborden stond. Daarom besliste het stadsbestuur om 7 nieuwe straatnaamborden te plaatsen (6 op de gevels en 1 op een lantaarnpaal). 

Straatnaambord met foutief jaartal



WN burgemeester Els Van Doesburg liet nazien hoe de fout kon gebeuren. Blijkbaar is er 20 jaar geleden een fout in de opdracht fax geslopen. Ze kwam persoonlijk ter plaatsen om de fout te verbeteren. Gaan we nu met zijn allen de straatnaamborden aandachtiger bekijken?

donderdag 24 juli 2025

Wandeling in de geest van Peter Paul Rubens

Antwerpen is doordrongen van de artistieke erfenis van zijn beroemdste zoon: Peter Paul Rubens.  De barokschilder woonde en werkte in de Scheldestad, en daarom sieren zijn meesterwerken hier talrijke kerken en musea. Trek je mooiste wandelschoenen aan voor deze Meestertocht, en stap in de voetsporen van de geniale kunstenaar. 


We starten aan het Rubenshuis, de voormalige stadsresidentie van de kunstenaar. Hier woonde en werkte de meester en zorgde hij in zijn atelier voor een indrukwekkende productie. Ook al is de kunstenaarswoning in renovatie tot 2030, zijn tuin is al "meesterlijk' heraangelegd, en in de kelder kan je de "Rubens Experience" videoprojectie bekijken. Zie ook "Uitrusten in de heraangelegde baroktuin"


Verder gaan we op  zoek naar de kunstenaar op 6 locaties en onderweg zijn er ook nog 5 tips (gele nummers op het plan) die de wandeling nog interessanter maak.

Meer duiding op: Meestertocht Peter Paul Rubens: het genie van Antwerpen | Flemish Masters in Situ

dinsdag 1 juli 2025

Nieuwigheden bij De Lijn


Tweerichtingstrams

Sinds enkele weken rijden tweerichtingstrams in Antwerpen. Als er in Antwerpen een nieuw trammodel op de sporen wordt gezet, dan gebeurt dat altijd met veel 'toeters en bellen'. Dat was zo in 1960 met de eerste 'Amerikaanse' tram en dat was evenzeer zo met zijn opvolger, de HermeLijn begin deze eeuw. Later kreeg die een langere versie, de Albatros met alweer, jawel, een feestje bij de lancering. Twee jaar geleden verscheen de 'StadsLijner'.  En er werd toen ook al aangekondigd dat hij een broertje zou krijgen. Wel, dat broertje is er nu, maar heeft geen naam gekregen en ook geen feestje, geen toeters, geen bellen. Vreemd want dit is revolutionair in de Antwerpse tramgeschiedenis. Deze tram heeft twee stuurposten en deuren aan beide zijden. Hiervoor zijn er geen piepende keerlussen nodig. Tramritten zonder lus, dus. Er reden al zes oude tweerichtingstrams in de stad op lijn 12, maar die zijn geleend in Gent en moeten wellicht ooit terug. Het nieuwe trammodel kan dan wel in twee richtingen rijden, maar doet dat voorlopig niet. Hij rijdt vooral op lijn 1 en maakt gebruik van de keerlussen. De tram zou vooral een oplossing moeten bieden bij werken wanneer een keerlus niet bereikbaar is.
 


Electrische bussen

Sinds 23 juni zijn de eerste standaard elektrische bussen van BYD Europe in dienst. Een derde van de 92  e-bussen zullen aanvankelijk vanuit de stelplaats Mortsel de dienstverlening in de regio Antwerpen versterken (momenteel ziet men ze op lijn 17). Ze beschikken over aantrekkelijke troeven. Deze stille en trillingvrije bussen zijn uitgerust met USB-laadpunten, een elektrische oprijplaat voor minder mobiele reizigers, een verbeterde klimatisatie en actuele ritinformatie op extra-brede schermen. Maar ook aan de chauffeurs is gedacht. Zo heeft hun beveiligde en ergonomische stuurpost een volledig moderne veiligheidsuitrusting. Deze aanvulling betekent goed nieuws voor de dienstverlening van De Lijn in het Antwerpse. (Foto's: De Lijn)

Nieuwe route voor bus 22

Sinds woensdag 2 juli is de omleiding van bus 22, naar aanleiding van de werken aan de as Anselmo-Lg Lozanastraat, aangepast. De bus rijd nu de normale reisweg vanuit de Groenplaats tot aan de Kasteelpleinstraat. Dan draait ze de leien op en halteert ze aan de halte Kasteelplein op de Amerikalei, de halte Bestorming aan de Brederodestraat, Balansstraat aan de Broederminstraat, de haltes Fransenplaats en Van Schoonbeke aan de Markgravelei en vervolgens de normale route langs de Jan van Rijswijcklaan en verder.   

vrijdag 6 juni 2025

Antwerpse modewandeling


Antwerpen staat al decennia bekend als dé modestad voor baanbrekende ontwerpers. Aan de basis? De mode-ondernemers, de unieke visie van de Modeafdeling van de Antwerpse Academie en het internationale karakter van het Modemuseum. Antwerpen wordt steevast genoemd naast grote modesteden zoals Parijs, Londen en Milaan. 

Voor de vijfde keer werd de voorbije week de "Antwerp Fashion Walk" georganiseerd. Deze modewandeling wordt georganiseerd door het MoMu (ModeMuseum Antwerpen). Zij bieden de wandeling aan als een manier om de Antwerpse modescene te verkennen, met een focus op zowel jong als gevestigd modetalent.


Tijdens het modeweekend kon men al dan niet onder leiding van een gids de wandeling maken, maar de winkels zijn natuurlijk het hele jaar te bezoeken. Aan de hand van het handig gidsboekje en kaart kan men op een geschikte dag even aan "léche vitrine" doen of zich laten verleiden door de mooie mannequins in de etalage.


Meer info en de digitale kaart vind men via: www.antwerpfashionwalk.be 


donderdag 8 mei 2025

Avant-garde wandeling



 't Zuid is een buurt in beweging, Dat was 40 jaar geleden zo en is nu nog altijd zo. Denk maar aan de heraanleg van het Zuidpark en de kaaien, de heropening van het KMSKA. 

Wat was de invloed van de verschillende musea en galeries de laatste 40 jaar? Zeggen de namen Wide White Space en Ruimte A u nog iets? Kent u de Skyspace van James Turrell? Wat is de toekomst van het M hka?

Als u er meer over wil te weten komen kan u op de eerste zaterdag van de maand inschrijven voor de Avant-garde wandeling van 2,5 uur.  Een initiatief van het M hka. Koop hier tickets

dinsdag 1 april 2025

Tram 2, de eerste premetrolijn, 50 jaar geleden

Foto Stadsarchief

Tramlijn 2 werd in 1875 in gebruik genomen als paardentram en is daarmee een van de oudste tramlijnen van Antwerpen. (De eerste paardentram kwam twee jaar eerder)  Oorspronkelijk verbond deze tramlijn de Suikerrui met de Vlasmarkt, Groenplaats, Centraal Station, Harmonie en Hoboken. Begin 20ste eeuw werden de paardentrams vervangen door elektrische trams. In 1963 werd de Groenplaats het beginpunt van tram 2.  Met de opening van het eerste premetrogedeelte tussen Groenplaats en Opera, op 25 maart 1975, en de verdere uitbreiding naar Plantin in 1980 en Linkeroever in 1990, werd de route van lijn 2 geleidelijk aangepast.

We kunnen dit jaar dus een dubbele verjaardag vieren, de ingebruikname van tram 2, 150 jaar geleden, en van de eerste premetrolijn 100 jaar later, ja de premetro is al 50 jaar oud en ... versleten.




 


donderdag 13 maart 2025

Bus 22 heeft gedeeltelijk een andere route


Het kan verkeren, je staat op bus 22 te wachten op de Jan van Rijswijcklaan, aan de halte Markgrave, en plots ziet je hem afslagen aan De Singel. De krachtwoorden komen dan automatisch. 

Eind november kon je het al lezen in deze bijdrage, de as Lange Lozanastraat-Anselmostraat ging op de schop en dat zal duren tot eind 2026. In de eerste fase kon de bus nog een klein omleiding maken, maar sinds 17 februari besliste De Lijn om een drastische omleiding te voorzien. Zowel heen als terug rijden de bussen via De Singel, Montignystraat, Graaf van Hoornestraat, Leopold de Waelplaats en Volkstraat naar de Nationalestraat. 

Reizigers die in de buurt van het kruispunt van de leien met de Kasteelpleinstraat/Anselmostraat moeten zijn kunnen overstappen aan de halte Graaf van Hoornestraat (net over/voor de leien) op tram 10. Deze omleiding loopt nog tot 31 augustus. Wordt vervolgd!  

vrijdag 14 februari 2025

Anekdotische Wandelingen

Bij de Nederlandse organisatie ExploreTheCity kan men anekdotische wandelbrochures voor diverse steden bestellen. Aan de hand van een begeesterende wandeling achterhaald men de kroniek van de favoriete oord. Men wandelt zelfstandig, volgt de route uit het boekje (€ 14,5) of de PDF (€ 5) geheel op eigen tempo. Stopt waar men wilt. Zij geven de belangrijkste aanwijzingen en tips. Onderweg stap men bij de HapjeTapje ondernemers binnen om op Smaak te komen. 
De Antwerpse wandeling is wel een zeer uitgebreid, alles omvattende wandeling met start aan het Centraal Station. In grote lijnen gaat men richting Wapper, Botanische tuin, 't Zuid, Sint-Andrieswijk, historisch centrum, Schipperskwartier, Eilandje, universiteitswijk. De wandeling stopt aan de Grote Markt. 

De boekjes of PDF bestanden kunnen besteld worden via   https://www.explorethecity.eu

donderdag 2 januari 2025

De Lijn maakt de nummering van de bussen logischer (?)


Op 6 januari veranderen de lijnnummers van de bussen. D
e nieuwe lijnnummering maakt het netwerk logischer en overzichtelijker. Een stadslijn met een hoge frequentie krijgt een enkel cijfer als lijnnummer. Streeklijnen, waar je de hele dag op rekent, krijgen twee cijfers. Functionele lijnen, zoals schoollijnen of lijnen die alleen tijdens de spits rijden, krijgen drie cijfers. Snellijnen krijgen het prefix 'X' (van expresslijn) en nachtlijnen herken je aan het prefix 'N'. ​Lijnen die naar Brussel rijden, dragen het prefix ‘R’.

De Lijn noemt dit een logische lijnnummering. Bus 22 zou dan als streeklijn aanzien worden??? Wat de prefixen X en R betreft zou men zich kunnen afvragen waarom men niet de E van expreslijn en de B van Brussel gebruikt?

In deze toelichting beperk ik mij tot de bussen die Antwerpen stad als vertrekpunt hebben.

Vanuit station Antwerpen Zuid:
Lijn 38 wordt 304. (Station Zuid - Berchem - Schijnpoort)
290 wordt 29a (Antwerpen - Niel - Boom)
295 wordt 29b (Antwerpen - Niel - Reet - Boom)
500 wordt 50 (Antwerpen – Boom – Rumst – Mechelen)

Vanuit Groenplaats:
Lijnbundel 180 zal voortaan lijnbundel 18 worden. Dus 180 (Antwerpen-Aartselaar) wordt 18, 181 (Antwerpen-Rumst) 18a, 182 (Antwerpen-Boom) 18b, 183 (Antwerpen-Niel) 18c.

Vanuit Rooseveltplaats:
Lijn 191 wordt lijn X19 (Antwerpen, Rumst, Kontich).
410 wordt 40 (Antwerpen – Oostmalle)
Lijn X41 zorgt voor een snelle verbinding tussen Antwerpen centrum en Turnhout via Zoersel en Malle. Je kan vaker mee (om de 15 minuten) en ook ‘s avonds laat kan je nog rekenen op deze bus.
427 wordt X42 (Snelbus Antwerpen – Massenhoven – Zandhoven – Herentals)
600 en 602 worden 60 (Antwerpen - Brecht - Hoogstraten - Meersel-Dreef) Deze rijdt niet meer via Rijkevorsel. Wil je van Station Noorderkempen (Brecht) naar Rijkevorsel, dan kan je rekenen op buslijn 43b.
610 wordt 61 (Antwerpen - Schoten - Oelegem)
620 en 621 worden 62 (Antwerpen- Schoten - Sint-Job)
640 wordt 64 (Antwerpen - Brasschaat - Wuustwezel - Loenhout)
641 wordt X64 (Snelbus Antwerpen - Wuustwezel via E19)

Alleen de nummers wijzigen, de reisweg en dienstregeling blijven bij het oude, met uitzondering hierboven vermeld.

Bron: https://www.delijn.be/nl/content/aangepaste-dienstregelingen/antwerpen/


vrijdag 13 december 2024

Erfgoedwandeling "Het Zuid en het KMSKA, een verweven geschiedenis"


Stefaan Grieten, collectiebeheerder bij het VAi, vertelde aan Stagiar Katrijn over de geschiedenis van het museum en waarom het op Het Zuid belandde. Dit verhaal wil zij graag met iedereen delen. 

Wandel even mee.

De wandeling is 2,5 kilometer en duurt ongeveer anderhalf uur.  De tour begint aan de Leopold de Waelplaats (1), het middelpunt van de wijk Het Zuid, en brengt de wandelaar langs 10 erfgoedplaatsen.  

De linker gevel van het museum (2), het monument ‘Schelde Vrij’ op de Marnixplaats (3),  de woning Jean-Jacques Winders-Tols (4), de achtergevel van het museum(5), de Synagoge Shomre Hadas aan de Bouwmeesterstraat (6), de Sint-Michiel-en-Sint-Petruskerk aan de Amerikalei 165 (7), de rechtervoorgevel van het museum (8), het Hippodroompaleis (9) en de voorgevel van het KMSKA (10).

De printbare versie van de wandeling met toelichting en foto's kan men downloaden op de webstek van het VAI.