Posts tonen met het label 2024. Alle posts tonen
Posts tonen met het label 2024. Alle posts tonen

zaterdag 5 juli 2025

Over de grenzen van het boek


Deze zomer kun je in de Nottebohmzaal bijzondere bibliofiele boeken en kunstenaarspublicaties uit de collectie van de Erfgoedbibliotheek bekijken. Verrassende, opmerkelijke en kunstzinnige uitgaven van o.a. Nico Dockx, Tom Lanoye, en George De Roo zijn tentoongesteld in de magische Nottebohmzaal en vergezeld van de verhalen van hun makers (Audio) 


Beide genres zoeken vaak de grenzen van het boek op qua vorm en/of inhoud. Ze bevinden zich op het kruispunt van een leesboek en een kunstwerk en nodigen uit tot nieuwe manieren om boeken te ervaren. Ze spelen met onze verwachtingen over wat een boek is, hoe het functioneert en hoe het eruit kan zien.
    


Laat je verrassen door deze bijzondere boeken en luister naar de verhalen van hun makers. Tijdens het bezoek aan de expo kan men meteen ook de prachtige Nottebohmzaal (her)ontdekken met een audiotour.
Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, nog tot 15 september 2025.

Meer details

dinsdag 17 juni 2025

Verrassende archeologische vondsten bij Pomppark Zuid


Eind mei gingen de werken voor de aanleg van Pomppark Zuid van start. Tijdens de archeologische opgravingen werden de archeologen aangenaam verrast: er zijn meer restanten van de Sint-Laureispoort (foto)  in goede staat bewaard gebleven dan aanvankelijk gedacht. Ook een deel van het verdedigingswerk bij de poort, de caponnière (foto onder), werd blootgelegd. Samen vormen ze bijzondere restanten van de 19de-eeuwse Brialmontomwalling omheen de stad. 


Omwille van het belang van dit erfgoed werd in 2022 een vooronderzoek uitgevoerd om de locatie en staat van het archeologisch patrimonium in kaart te brengen. Op basis van dit onderzoek werd beslist om de restanten van deze twee toegangspoorten alvast mee te nemen in het ontwerp van het park. Ze vormen de twee hoofdtoegangen tot het nieuwe park, de vroegere doorgang wordt aangegeven door een kasseiweg, de plek van het poortgebouw door opstaande muurtjes. 


De onverwacht goed bewaard gebleven restanten zijn een opportuniteit om de erfgoedwaarde van het park te versterken. Hoe de brug en de caponnière in de toekomst een zichtbare plaats kunnen krijgen, wordt nu onderzocht. De werkzaamheden voor de aanleg van het park gaan alleszins verder. Om een goede bewaring te garanderen worden de archeologische resten nu bedekt in functie van de tijdelijke werfzone. 

Foto's ©RAAP België  Meer info 

donderdag 15 mei 2025

Nieuwe winkels, een voor kleding en een inlijstingen


Selected is hier al geruime tijd aanwezig in multimerkenboetieks en online, maar heeft sinds kort een eerste fysieke locatie waar klanten de volledige dames- en herencollectie kunnen ontdekken. Zo is een gloednieuwe collectie geïnspireerd op de Scandinavische roots van het merk. De winkel van 300 m² opende op 3 april aan de Antwerpse Huidevettersstraat. De opening viel samen met de lancering van de nieuwe lentecollectie. www.selected.com/nl-be/home


Aan de Leopoldstraat 75 willen Gilles, Henri en Edgar van Justframeit iedereen het plezier gunnen hun mooiste momenten te vereeuwigen en zich ermee te omringen. Want een kwaliteitsvolle kader heb je voor het leven, net zoals mooie herinneringen of momenten. Ze combineren traditioneel vakmanschap, e-commerce, logistiek en een intense focus op klantervaring. Zo komen ze ook tegemoet aan de eisen van de nieuwe consument, die online shoppen al zo gewoon is. www.justframeit.be


dinsdag 1 april 2025

Tram 2, de eerste premetrolijn, 50 jaar geleden

Foto Stadsarchief

Tramlijn 2 werd in 1875 in gebruik genomen als paardentram en is daarmee een van de oudste tramlijnen van Antwerpen. (De eerste paardentram kwam twee jaar eerder)  Oorspronkelijk verbond deze tramlijn de Suikerrui met de Vlasmarkt, Groenplaats, Centraal Station, Harmonie en Hoboken. Begin 20ste eeuw werden de paardentrams vervangen door elektrische trams. In 1963 werd de Groenplaats het beginpunt van tram 2.  Met de opening van het eerste premetrogedeelte tussen Groenplaats en Opera, op 25 maart 1975, en de verdere uitbreiding naar Plantin in 1980 en Linkeroever in 1990, werd de route van lijn 2 geleidelijk aangepast.

We kunnen dit jaar dus een dubbele verjaardag vieren, de ingebruikname van tram 2, 150 jaar geleden, en van de eerste premetrolijn 100 jaar later, ja de premetro is al 50 jaar oud en ... versleten.




 


donderdag 27 maart 2025

Stadsgids Erwin Liekens heropend Het Souke

De oeroude, bruine kroeg in neoclassicistische stijl op de hoek van Hoogstraat en Heilige Geeststraat, gebouwd eind 19de eeuw, heeft al veel watertjes (jeneverkes) doorzwommen. Vroeger hete het "Het Half Souke". Tot aan de WOII kon men voor "een half souke" een jenever bekomen. Een overnemer moet gedacht hebben dat hij de index moest toepassen en veranderde de naam in Het Souke. 

De uitbaters die sinds 2021 Het Souke open hielden beslisten het café weer door te geven en zich volledig op hotelactiviteiten te storten binnen en buiten de stad. Maar een bruine kroeg met zoveel geschiedenis kan niet lang gesloten blijven. Stadsgids Erwin Liekens (41) uit de Seefhoek, die met ‘Taste The City’ niet enkel stadswandelingen organiseert voor Bourgondiërs maar ook een sommelierdiploma en brouwersbrevet op zak heeft, nam de handdoek over. 

“Taste The City en Het Souke moeten vlot in elkaar overvloeien, het zaaltje hierboven zal ik gebruiken om groepen te verwelkomen voor bijvoorbeeld tastings na de stadswandeling, maar het kan ook gebruikt worden voor historische lezingen of andere evenementjes. Nog iets dat ik graag zou herintroduceren in Antwerpen zijn de Breugeltafels die volledig verdwenen zijn uit onze stad. Ik wil de zondagse, royale brunch terughalen via Het Souke. En wie weet in de toekomst nog andere verdwenen tradities?”  Laat Erwin optekenen in HLN.

Foto: Het Half Souke in 1975, Inventaris Onroerend Erfgoed Vlaanderen

donderdag 27 februari 2025

Napolitaanse pizza uit de houtoven bij Maccione

Na Tongeren, Hasselt en Luik, is er sinds kort ook een Maccione Pizzeria in Antwerpen, op 't Zuid. Geniet van authentieke Napolitaanse pizza’s, bereid met de beste ingrediënten en liefde voor de Italiaanse keuken. Het doel van Maccione is een authentieke pizza te creëren waar traditie harmonieus samengaat met innovatie. Keuze uit een Amorosa, Capricciosa, Diavolina, of een van de vele andere pizzas, Bij Maccione worden ze het nooit moe om de gasten te verrassen, en innoveren ze dagelijks met de favoriete pizza van de maand. Het is dus lekker genieten van pizza's die zijn gebakken in een steenoven en dus vol smaak zitten! Een stukje Napels, maar dan midden in Antwerpen.

Maccione, Leopold de Waelplaats 2, 2000 Antwerpen. Meer details.

zaterdag 21 december 2024

Nieuwe vestiging van Wibra in Stadsfeestzaal

Op 11 december opende Wibra een nieuwe winkel in Shopping Stadsfeestzaal op de Meir in Antwerpen, een absolute toplocatie waar de retailer bijzonder trots op is. De winkel kwam op de benedenverdieping, in het pand waar voordien Bristol was gevestigd en vervoegt de keten collega’s als Action, Kruidvat en Delhaize. Met onder andere vier zelfscankassa’s speelt Wibra in op de hedendaagse winkelbehoeften. Met de zelfscans willen ze de verwachte drukte opvangen. Er staat hier ook met een grotere ploeg van vaste medewerkers. 


De openingsuren zijn in dit filiaal verschillend van de andere winkels. Ze openen de deuren om 9.30 uur en sluiten pas om 19 uur. Elke eerste zondag van de maand zullen ze open zijn samen met de rest van de Meir. En dat kunnen ze tijdens december al uittesten want dan zullen ze elke zondag open zijn. 



Nog op zoek naar de leukste cadeautjes voor de feestdagen? Of je nu een klein presentje of iets groters zoekt, Wibra heeft het allemaal. En natuurlijk altijd voor de laagste prijs. Sfeervolle deco in huis, nieuwe voorraad sfeerkaarsjes en alles voor een feestelijk gedekte tafel. Met Wibra ben je helemaal klaar voor de gezellige feestmaand.  Wil je je cadeaus leuk en feestelijk inpakken? Ook dat is een koopje bij Wibra! Maak de feestdagen extra speciaal, zonder te veel uit te geven. Geniet ervan!

www.wibra.be/nl 

vrijdag 20 december 2024

De Hollandse synagoge Shomre Hadas in de spotlichten


Sinds het Antwerps stadbestuur een Lichtplan liet opmaken, waarin één visie op waar en hoe de openbare verlichting eruit moet zien, heeft laten opstellen, zijn er al meerdere monumenten uithelicht. Die stadsverlichting moet niet alleen functioneel zijn, maar ook mooi. Sinds de goedkeuring in 2012 voert de stad het Lichtplan stapsgewijs door. De omgeving van het stadhuis en de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal waren de eerste twee grote mijlpalen, daarna  werden Het Steen, het station Antwerpen-Centraal en de Opera Antwerpen in de schijnwerpers gezet.


Nu was het de beurt aan De Hollandse synagoge Shomre Hadas in de Bouwmeesterstraat. De nieuwe verlichting maakt van de torens van de synagoge referentiepunten in de skyline van Antwerpen-Zuid. Spots stralen de koepel aan vanuit vier hoeken. De passanten in de Bouwmeesterstraat krijgen zo een uniek zicht op de bijzondere gevel van de synagoge, waarvan symbolische elementen uitgelicht worden en het gebouw de aandacht geven die ze verdient, zei districtsburgemeester Paul Cordy bij de officiële aansteking. 


Net zoals het bij de vorige monumenten het geval was, zorgt een slimme lichtcomputer in combinatie met recente, energiezuinige ledverlichting voor verschillende lichtscenario’s. Tijdens de drukke ochtend- en avondspits schijnt er een helder, intens lichtbeeld in verschillende wittinten. Later op de avond dimt de installatie. Hier werkte men voor de belichting niet op het gebouw maar vanuit de diepte. De architectuur werkt immers met reliëf, vlakken en volumes die verspringen: zo krijgt het licht een extra dimensie.

Bekijk vorige bijdragen: Kathedraal - Centraal Station - Opera 

donderdag 19 december 2024

Twee nieuwe "budget hotels" in Antwerpen


Met Motel One aan de Oever, en Hotel Moxy aan de Bolivarplaats, heeft Antwerpen er twee budgethotels bij.

De voormalige woonzorgcampus van de Gasthuiszusters Antwerpen, aan de Oever, heeft plaatsgemaakt voor een gloednieuw, kwalitatief hotelconcept: Motel One. Motel One is een Duitse budgetketen die knappe interieurs mixt met een heel warme, huiselijke sfeer. In de lobby staan vaak karakteristieke decorstukken zoals wandtapijten, fluwelen Egg Chairs van Arne Jacobsen of trendy designlampen. Motel One vind je in alle grote Duitse steden, maar ook in onder andere België, Nederland, Oostenrijk, Polen, Spanje en Tsjechië. De Antwerpse vestiging ligt dicht bij het modedistrict, en is dus het beste uitgangspunt voor een uitgebreide shopping-trip. Kamers met ontbijt starten vanaf 85 euro voor een tweepersoonskamer.


Op de plaats waar vroeger De Zillion was, opende deze week ook nog een ander budget hotel: Moxy Antwerpen, de eerste stek in Vlaanderen van de gelijknamige budget designhotelketen. Als je binnenloopt aan de Bolivarplaats proef je meteen de trendy industriële look die typisch is voor het hotelmerk. Het eerste wat opvalt is de prominente bar, waar je ook incheckt en een welkomstdrankje krijgt. Hier of in de nabijgelegen rekken kun je ook snacks en hapjes vinden. Het optionele ontbijt wordt eveneens hier geserveerd. In de lobby verwijzen enkele interieurstukken naar de ‘Antwerpse Zes’ modeontwerpers. Er zijn ook enkele subtiele knipoogjes naar het Zillionverleden, zoals een platenspeler, platenhoezen en affiches.


De Antwerp Hotel Association vindt dat er te veel hotels bijkomen, omdat de bezettingsgraad tijdens weekdagen aan de lage kant is. In 2019 waren er in Antwerpen 65 hotels met in totaal 4.946 kamers, in mei van dit jaar waren dat er al 75 met 5.823 kamers. En dat aantal neemt nog toe. Met de opening van Motel One en Moxy Antwerp en het nieuw viersterrenhotel van Van der Valk aan het Stadspark komen er nu nog enkele tientallen kamers bij in Antwerpen. En dan zijn er ook nog plannen om het Hilton Hotel aan de Groenplaats fors uit te breiden. Er ligt een voorlopige omgevingsvergunning klaar voor een uitbreiding met 140 kamers. Het merendeel daarvan zal gebouwd worden op de hogere verdiepingen van het aanpalende Grand Bazar Shopping Center.

Motel One - Moxy Antwerpen - www.antwerphotelassociation.be

vrijdag 13 december 2024

Erfgoedwandeling "Het Zuid en het KMSKA, een verweven geschiedenis"


Stefaan Grieten, collectiebeheerder bij het VAi, vertelde aan Stagiar Katrijn over de geschiedenis van het museum en waarom het op Het Zuid belandde. Dit verhaal wil zij graag met iedereen delen. 

Wandel even mee.

De wandeling is 2,5 kilometer en duurt ongeveer anderhalf uur.  De tour begint aan de Leopold de Waelplaats (1), het middelpunt van de wijk Het Zuid, en brengt de wandelaar langs 10 erfgoedplaatsen.  

De linker gevel van het museum (2), het monument ‘Schelde Vrij’ op de Marnixplaats (3),  de woning Jean-Jacques Winders-Tols (4), de achtergevel van het museum(5), de Synagoge Shomre Hadas aan de Bouwmeesterstraat (6), de Sint-Michiel-en-Sint-Petruskerk aan de Amerikalei 165 (7), de rechtervoorgevel van het museum (8), het Hippodroompaleis (9) en de voorgevel van het KMSKA (10).

De printbare versie van de wandeling met toelichting en foto's kan men downloaden op de webstek van het VAI.

donderdag 12 december 2024

De laatste loodjes wegen het zwaarst


In januari startte de werken voor de heraanleg van de Schuttershofstraat. Met deze heraanleg willen stad en district Antwerpen het high-end shoppingkarakter van de winkelstraat versterken. Zo wordt de bekende straat voor luxeshopping een autoluw winkelerf met gevelspots om aandacht te vestigen op enkele geselecteerde historische gevels. Dat kadert in de beleidsvisie om ze te laten aansluiten bij het voetgangersgebied van onder andere de Meir en de Wapper. De keuze van het materiaal voor de heraanleg wordt afgestemd op de naburige straten en toekomstige projecten die grenzen aan de Schuttershofstraat. Er wordt gewerkt met graniet in mozaïekformaat. 

De straat kreeg plantvakken in cortenstaal met een opstand, zodat de kwalitatieve onder beplanting die erin komt beschermd is. Bovenop de 14 aanwezige bomen kwamen er 2 nieuwe grote bomen. De bestaande bomen werden verplaatst naar de nieuwe plantvakken.

Aan het begin van de straat (kant Komedieplaats) zijn er nu verdwijnpalen en een nieuw kunstwerk van kunstenaar en voormalig modeontwerper Martin Margiela. (Lees "Kunstwerk siert Schuttershofstraat")


Maar de werken zijn nog niet helemaal rond, zoals te zien op bovenstaande foto, de laatste loodjes wegen het zwaarst. Er zouden nog 2000 bloemen geplant worden.  


woensdag 11 december 2024

Ensor in het Plantin-Moretusmuseum


De tentoonstelling "Ensors staten van verbeelding" begint met één van de eerste etsen van Ensor op 26 jarige leeftijd. Met dit zelfportret voor de spiegel oefent hij hoe hij het licht en schaduw op de etsplaat kan overbrengen.
Voor het eerst brengt deze expo unieke kunstwerken waarbij Ensor afdrukken transformeerde door deze handmatig in te kleuren met potlood, krijt en waterverf  en hoe Ensor uitbundig experimenteerde met etstechnieken. 


In korte tijd ontwikkelt Ensor een unieke benadering van het medium. Met voorgangers als Rembrandt in zijn achterhoofd slaat Ensor een geheel eigen weg in. Zijn atelier wordt een proeflabo voor experimenten waar ook het toeval soms een rol speelt.


Deze tijdelijke tentoonstelling is te zien in 5 kamers op het gelijkvloers, tevens is er in het 18de-eeuws leeskabinet van het museum, op de eerste verdieping, de mini-expo Ensor gefileerd door de gevaarlijke koks. Deze mini-expo vertrekt vanuit de bijzondere Verhaeren-collectie van het museum dat tot nog toe weinig in de aandacht kwam. Centraal staat hier de bijzondere tekening Les cuisiniers dangereux van Ensor uit deze verzameling.


Om meer te weten te komen over zijn technieken en experimenten en waar hij de wijsheid haalde, moet men deze expo gaan bezoeken. Dit kan nog tot 19 januari 2025, meer details op de webstek van het museum.

zaterdag 7 december 2024

De Vrede op de Franklin Rooseveltplaats

In maart 2024 verhuisde men het monument "De Vrede", dat beeldhouwer Hilde Van Sumere in 1988 maakte in opdracht van de stad, van de Wapper naar de Franklin Rooseveltplaats. Spijtig genoeg kwam tijdens het plaatsen ervan het monument ten val. (Wat nog al eens gebeurd met de vrede) Na de gepaste restauratie is het monument nu toch te zien op de plaats die hiervoor was voorzien.

Het monument herdenkt de vele slachtoffers die vielen onder de V-bommen aan het eind van de Tweede Wereldoorlog. De driehoekige vormen waaruit het kunstwerk werd opgebouwd staan symbool voor geloof, hoop en liefde, fundamentele deugden voor vrede.

Vooral de bom op Cinema Rex aan de De Keyserlei in december 1944 eiste veel slachtoffers. Daarom werd dit monument er oorspronkelijk in de buurt geplaatst, op de hoek Teniersplaats-Frankrijklei. Om de verkeersveiligheid van deze drukke plek te verbeteren, verhuisde het kunstwerk in 1993 naar de Wapper.

Door de drukke terrasjes op de Wapper kwam dit kunstwerk er niet altijd goed tot zijn recht. Daarom werd het beeld verwijderd in januari 2024 en na restauratie moest het op 28 maart (precies de dag dat in 1945 de laatste V-bom in groot-Antwerpen viel) terug ingehuldigd worden op de Rooseveltplaats. 

vrijdag 6 december 2024

Gerestaureerde stadsvilla krijgt visuele expo over Gouden Eeuw in Antwerpen


"Mercator-Orteliushuis" mede genoemd naar de Antwerpse cartograaf en geograaf Abraham Ortelius (Antwerpen, 1527-Antwerpen, 1598) die hier zou gewoond hebben; in werkelijkheid woonde hij in het nummer 43 van de Kloosterstraat, een pand gesloopt in 1937. Complex herenhuis met vier vleugels rond een binnenplaats, dat in kern opklimt tot 1547 en 1555 volgens de datering in een gevelsteen op de binnenplaats en in twee balksloffen. Aangeduid als beschermd monument sinds 08-02-1946. (Agentschap Onroerend Erfgoed)


AG Vespa restaureerde het Mercator-Orteliushuis met veel aandacht voor de authentieke elementen zoals onder meer het oorspronkelijk metselwerk, de antieke vloerroosteringen in hout, het zadeldak in hout en de kelders met kruisgewelven. De overeenkomst met de huurder en de recreatieve invulling hebben de bedoeling om van het prachtige monumentale gebouw een toeristische trekpleister te maken.

Vanaf midden 2025 zal het historische pand het decor vormen voor een unieke en innovatieve expo met videoprojecties over de stad tijdens de Gouden Eeuw. Met deze visuele en toeristische invulling wordt de Antwerpse geschiedenis weer tot leven gebracht, in een toepasselijk kader en centraal in de stad.
Urban Mapping creëert ‘immersive experiences’ waarin verhalen verteld worden door een combinatie van moderne projectietechnieken, soundscapes, animaties en geavanceerde AI. Hiermee brengt het historische gebouwen en openbare plekken weer tot leven. Eerder organiseerde het bedrijf op die manier al evenementen en expo’s op verschillende plekken in binnen- en buitenland: nog tot januari 2025 loopt in Oostende de expo James Ensor – Inspired by light, wat volgens het bedrijf een sterke referentie is van wat de bezoeker in het Mercator-Orteliushuis te zien zal krijgen. De expo over de Gouden Eeuw in Antwerpen wordt een pioniersproject om permanente expo’s op te zetten in historische gebouwen.

Alexander Stragier van Urban Mapping:“Met deze expo willen we niet alleen de rijke geschiedenis van Antwerpen op een vernieuwende manier tot leven brengen, maar ook het erfgoed respecteren en eren. Voor ons is het vertellen van een tijdloos verhaal essentieel. We combineren daarbij de nieuwste technieken zoals AI met ambachtelijke animaties en menselijke creativiteit. Deze balans tussen traditie en innovatie zorgt ervoor dat we op een respectvolle manier de magie van het verleden kunnen laten resoneren in het heden.”

Foto's copyright AG Vespa & Bart Gosselin

dinsdag 3 december 2024

Drank en eten in Fierensblok aan de Kronenburgstraat

Net een jaar geleden opende de eerste zaak in de vernieuwde Fierensblokken. (Zie hier)

Inmiddels zijn de overige 4 units aan de zijde van de Kronenburgstraat ingevuld. Naast "Funk", de eerste zaak, is er nu "Spiridon", het nieuwe kindje van het horecateam achter Fiskebar en Fiskeskur. Ze hebben hier twee panden ter beschikking. De naam "Spiridon" verwijst naar een legendarische Siberische jager die in 2000 gestorven is. Ze willen er een bruin café van maken, een toegankelijke plek waar je terechtkan voor een koffie of een speciaal drankje, maar waar je ook lekker kan eten. De biologische, biodynamische of natuurwijnen kan men bekomen voor 5,5 euro, maar ook zeldzame kelderschatten  proeven van 600 euro per fles is mogelijk. Ze zijn ook van plan om geregeld een rioja uit de jaren negentig, of een barolo uit de jaren zestig, of een zoete sauternes uit pakweg 1972 open te trekken en per glas aan te bieden. Meer details  

Rechts van "Spiridon" is eerder dit jaar al "Café Canelé" geopend. De canelé is een geliefd gebakje uit Bordeaux, bekend om zijn gekarameliseerde, knapperige buitenkant en zachte, custardachtige kern. Ellen, de oprichtster van Café Canelé, biedt de canelé's in doosjes van 4, 8 of 12 stuks. Om mee te nemen of om de degusteren bij een koffietje ter plaatse. Of te bestellen via haar webstek


Op de hoek van de Kronenburg- en de Nationalestraat is er "De IJsmaker". Na Rotterdam en Dordrecht kan je sinds 6 april ook hier terecht bij de Nederlandse ijssalonketen De IJsmaker. Luna Meijer (22), de jonge Antwerpse zaakvoerster van het eerste Belgische filiaal, staat er achter de toonbank. De IJsmaker is geen alledaags ijssalon. In de acht meter hoge ruimte prijkt een gigantisch ledscherm waarop kleurrijke beelden afspelen. Bestellen doe je aan een van de drie digitale zuilen. De zaak is nu tijdelijk gesloten tot maart/april als de zon terug van de partij is. deijsmaker.nl


vrijdag 29 november 2024

Nieuw en niet te versmaden: de Amaretto Parel


Ik stap de Chocolaterie Elisabeth binnen en zie direct een groot aanbod aan doosjes met de parels, proef maar zegt de verkoopster. Niet bijten maar in je mond laten smelten. Na een minuutje krijg ik de overweldigende smak van de Amaretto in de mond. 

Enige jaren geleden stelde voetballer en publiekslieveling Toby Alderweireld drie dranken voor onder de naam MM Antverpia. Met de Amareto 1905 maakte Elisabeth Chocolaterie nu chocolade parels. De amaretto is gemaakt van 100 procent echte amandelen, met wat karamel voor een zoete toets. De stroperige drank krijgt een jasje van zwarte chocolade van 72 procent cacao uit Peru. Een doosje met 18 parels kost mij 16,50 euro.

Maar de fles Amaretto is ook te koop en deze heeft wel een zeer speciale uitstraling. Te beginnen met de naam van de distillerie MM Antverpia, het Romeinse cijfer MM is 2000, toevallig de postcode van Antwerpen, Antverpia is de oudste geschreven naam van de stad, op de schouder van de fles zie je duidelijk de bekende koepel van het stationsgebouw, de Antwerpse handjes op de hoeken van de fles. En aan weerskanten zie je de burcht uit het stadswapenschild. Tussenin staat de typische stationsklok altijd op 20.00 uur, weer een hint naar de postcode. Onderaan de fles zie je de stenen van Het Steen. Daaronder verwijst de bodem van de fles naar de Schelde. Elke bodem is verschillend, zoals ook de Schelde op geen twee plaatsen gelijk is. Tenslotte het jaartal verwijst naar het jaar waarop het Centraal Station in dienst kwam.  Amaretto 1905, 29% alcohol, 500 ml € 55,50


Elisabeth Chocolaterie, Korte Gasthuisstraat 35, 2000 Antwerpen. 

Elisabeth Chocolaterie - MM Antverpia

woensdag 27 november 2024

Belangrijk toegangsweg tot binnenstad 2 jaar onderbroken

Bron Google-maps - klik om te vergroten

De verkeersas Lange Lozanastraat-Anselmostraat (+-2 km) is een lokale hoofdstraat met veel verbindingsverkeer tussen de Singel en de Leien. Tevens een belangrijk bus traject (22) voor reizigers die van en naar Groenplaats wensen te gaan van uit het zuiden van de stad.   

Begin 2017 kondigde het districtsbestuur aan dat deze as moest heraangelegd worden want de riolering in beide straten was aan vervanging toe. De werken werden herhaaldelijk uitgesteld, o.a. wegens onvrede van enkele bewoners en handelaars. Meer dan 7 jaar later is men uiteindelijk begonnen, eerst de nutsvoorzieningen en sinds vorige week met de heraanleg. 

In 2024 beperkt de werfzone zich in de Anselmostraat tussen Britselei en Justitie-/Paleisstraat. In 2025 volgt het deel tussen Justitie-/Paleisstraat en Lange Lozanastraat. Nadien volgt de Lange Lozanastraat. De werken zullen vermoedelijk duren tot eind 2026. 

Momenteel is verkeer richting centrum nog mogelijk tot aan de Justitie-/Paleisstraat, in de omgekeerde richting moet men een omleiding volgen. Bus 22 rijd nu richting Groenplaats via Paleisstraat, Bresstraat, De Vrierestraat, Marnixplaats en Geuzenstraat. Staduitwaards rijd hij via dezelfde route maar dan verder door de Justitiestraat, Mechelsesteenweg, Kon. Elisabethlei en Jan van Rijswijcklaan. Vanaf de volgende fase (2025) zal dit aangepast worden. 

Details heraanleg  

vrijdag 22 november 2024

Denoeveelsteist?

Nick Daelemans en Mathias Vertessen, de 2 paljaskes van KLEIR (naar eigen zeggen) startte enkele jaren geleden met een kledinglabel waarmee ze trots en durf uitstralen. 2 kernwaarden die toevallig ook goed bij de Stad Antwerpen passen. Toch? Een trui, T-shirt of baby body van bio katoen met de leukste Antwerpse woorden en uitspraken. Vorige jaar gaven ze een boek uit met 161 uitspraken waarmee men zich kan laten onderdompelen in de levendige taal van Antwerpen. 

Dit jaar pakken ze uit met een Antwerpse scheurkalender met 365 Antwerpse uitdrukkingen. Op maandag, voor veel mensen de minst prettige dag van de week, staat er steeds een vloekwoord. Op vrijdagen staan er complimentjes. Tussendoor zijn er quiz vragen, een-woord-zinnen of prachtige uitspraken. Kortom een test om te zien of u nog voldoende Antwerps kent.
Lees ook vorige bijdrage

Veel meer informatie over Kleir kan men vinden op: www.kleirantwerp.be  




woensdag 20 november 2024

High Tea in historische kloosterkeukens


Het is al een hele tijd bekend dat in de oude gasthuisgebouwen van het oude Sint-Elisabethgasthuis, teruggaande tot 13-de eeuw, sinds een 3-tal jaren het Botanic Sanctuary Antwerp, een 5-sterren superior hotel, gevestigd is. Naast de 5 restaurants komt er nu een ruimte waar men kan genieten van een verfijnde High Tea van Roger Van Damme. (foto)


De kloosterkeukens van het aloude klooster, waar de kloosterlingen tot 1989 kookten, zijn in de jaren 1989/1990 gerestaureerd door de technische dienst van het OCMW-Antwerpen. Deze locatie zal nu gebruikt worden om tot rust te komen bij een verfijnde High Tea van Roger Van Damme, handgemaakte lekkernijen gecombineerd met premium thee. Van donderdag tot en met zondag van 13:00 tot 17:00 uur, Prijs : € 85,00 per persoon. 


Drie jaar geleden kreeg ik al een rondleiding in het deel dat toen al afgewerkt was (zie hier), ter gelegenheid van de opening van de High Tea ging ik terug op bezoek. Stagiair Marly Fenna Steegstra was zo vriendelijk mij even te ontvangen. Op de middelste foto's zien we de hoe de Zuster Romana keuken, met de 19de-eeuwse Antwerpse plateel muurtegels en waterpomp, mooi versierd is. Op de onderste foto de Hollandse kloosterkeuken met het kookfornuis waarop de kloosterlingen kookten tot 1989.    

www.botanicantwerp.be/the-hotel