Posts tonen met het label A-Verkenningen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label A-Verkenningen. Alle posts tonen

dinsdag 18 juni 2024

Nieuw Parlement samengesteld


Het nieuw Parlement is samengesteld, niet in Brussel maar in Antwerpen. De voorzitter is Steven Verhaeghe, de parlementsleden zijn de vaste klanten die hier al jaren komen. 


Het café 't Parlement is niet lang gesloten geweest na het faillissement, er was naar verluid veel belangstelling om de zaak over te nemen. Men kan Steven kennen als uitbater van een notenkraam, maar zeker van verschillende horecazaken, laatst nog in Den Engel. Toen hij de affiche "Over te nemen" las, twijfelde hij niet. Hij wil er een bruin kroeg van maken, een hapje kan, maar de hoofdzaak gaat naar een echte bruin kroeg. Op de openingsdag was het letterlijk over de koppen lopen. Maar ook nadien is de zaak dagelijks goed gevuld. Maar opgelet, op dinsdag en woensdag is de zaak gesloten. Ter info: een Bolleke kost 3,20 euro, ter vergelijking: in Den Engel is dat nog 2,80 euro. 



Voor de klanten die het iets rustiger willen zitten is de ruimte achteraan ideaal.



zaterdag 8 juni 2024

Oro Nera, koffie, thee en veel meer


Aan de Oude Koornmarkt 40 - waar eerder de koffiezaak O Cortado gevestigd was - opende Gert Van der Borght (°1980 Berlaar-Heikant) een Koffie en The bar onder de naam Oro Nera. De naam is geïnspireerd op het Italiaans zwart goud, Oro Nero, maar Gert dacht dat het vrouwelijke "Nera" beter zou klinken. 


Oro Nera draait vooral om huisgemaakte producten, zelfgemaakte limonades, ijsthee, koffiesiropen, bananenbrood, mocktails, granola, soep… en nog veel meer zoals o.a. tapas met zelfbereide sauzen. Enkele jaren geleden volgde Gert een opleiding tot koffiebrander en barista.

Bron - Menu

dinsdag 21 mei 2024

Nieuw-Zuid verwelkomt Trattoria Boretti

Het Italiaanse restaurantconcept Trattoria Boretti opende vorige maand haar deur aan de Jef Cassiersstraat 10 in de wijk Nieuw-Zuid. 

Het nieuwe restaurant, onder leiding van master franchiser Caro Antson, ervaren horecaondernemer en reeds succesvol met de vestiging in Mechelen, is blij met de uitbreiding in het hart van het opkomende Nieuw Zuid, een bruisend nieuw stadsgedeelte dat snel the place to be zal worden.

Of je nu komt voor een kop koffie ter plaatse of on the go, de populaire pasta Funghi e tartufo nero of Ragu alla Boretti als hoofdgerecht of simpelweg een aperitivo aan de bar na een lange werkdag - bij Trattoria Boretti kun je terecht voor elke gelegenheid.


Trattoria Boretti valt op in deze setting met het moderne exterieur dat naadloos overgaat in een warm en uitnodigend interieur. In de zomermaanden kunnen gasten buiten van de maaltijd genieten, op een van de twee terrassen.



Trattoria Borreti,  Jef Cassiersstraat 10, 2000 Antwerpen -  trattoriaboretti.com

vrijdag 10 mei 2024

Giraffe gespot op het Marnixplaats


Op de hoek Tolstraat - Marnixplaats zie ik een rode luifel met opschrift "Giraffe", de blauwe stoeltjes nodigen mij uit om even te gaan zitten. Een vriendelijke jonge dame verwelkomt mij. Giraffe, een speciale naam, zeg ik. Het is mijn bijnaam zegt ze, ik heb nogal een lange nek... (Beter dan een dikke , denk ik)


De zaak is kortelings geopend door Hanan El Bastani (32), grafisch ontwerper bij de VRT, en haar zus Touba (27), afgestudeerd in marketing. Hun liefde voor de horeca groeide in restaurant De Peerdestal waar ze als jobstudent werkten. 


In deze kleine gelagzaal met gezellig terras kan met tot rust komen bij een hapje en een drankje. Geen grote maaltijden, maar lekkere gerechtjes om gezellig samen te delen.

Giraffe, Marnixplaats 7 2000 Antwerpen. @giraffeantwerpen

(Bron: GVA)

Antwerpen Verkenners gaan op bezoek op 21 juni om 15 uur, als de temperatuur het toelaat.

donderdag 25 april 2024

Delicieuze hapjes en drankjes in de Zwartzustersstraat


Andrea en Mario openden begin dit jaar een (kleine) nieuwe zaak in de Zwartzustersstraat: "Delicia Caribeña" Andrea is een Dominicaanse, Mario een Nederlander. Een terrasje doen in deze rustige straat lijkt mij een ideaal idee. 


Men kan er terecht voor ontbijt, lunch, snacks en drankjes en een geweldige tijd! Zo vermelden zij op hun eentalig Engelse webstek. Op deze kan men heel wat foto's vinden van de aangeboden gerechten. Naast de lokale cocktails en wijnen zijn er ook drie bieren op fles. 


Genieten van de Caribische smaak kan van donderdag t.e.m. zondag van 9 tot 18 uur (vrijdag en zaterdag tot 20 uur). Belangrijk detail: Toiletten op het gelijkvloers. 

Delicia Caribeña, Zwartzusterstraat 38 2000 Antwerpen.
www.deliciacaribena.be Reserveren aanbevolen op het nr. 03 334 20 49.

A-Verkenners gaan hier op verkenning op 7 juni.

vrijdag 12 april 2024

Horeca wissels aan het Zuidpark

Terwijl het Zuidpark in de laatste fase zit, het zou definitief opgeleverd worden in de zomer 2024, zien we aan de randen hiervan dat verschillende ondernemers een nieuwe zaak openen. Momenteel is het doorkruisen van het park nog wel een modderige aangelegenheid, hopelijk zal dit snel opgelost worden. 



Fidèle, hoek Waalsekaai/Wapenstraat

Meer details

Bezocht door Verkenners op 29/2/24








Fiasco, Vlaamsekaai 27


Bezoek: 24 mei 2024 15 uur.




Ninja, Vlaamsekaai 52 




vrijdag 29 maart 2024

Poisson Pilote


Poisson Pilote, een fietsers jargon die gebruikt wordt om de coureur te omschrijven die de kopman naar de finish leidt, is de naam die Filip Roose (44) koos voor zijn nieuwe zaak op de hoek van de Beatrijslaan en de Abraham Verhoevenlaan op Linkeroever. Er zitten meerdere betekenissen achter, maar een visrestaurant is het zeker niet. 

De drie kernwoorden café, velo en apero omschrijven Poisson Pilote. Het gaat van genieten op het terras van een koffie met een croissantje of uitblazen na een fietstocht met een al dan niet alcoholisch drankje, tot het aperitief uur. Maar in de rapte een koffie meepikken via het schuifraam is ook een mogelijkheid.
  


Filip Roose ging voor zijn zaak op zoek naar herbruikbare materialen. Het meest in het oog springende is de gele speedboot, in het midden van de zaak. Het was erg vervallen en de eigenaar had geen tijd om het te restaureren, daarom kreeg Roose het gratis. Een schrijnwerker ging aan het werk met dit als resultaat. Maar ook de terrasbanken, vensterbank en toog zijn gemaakt met herbruikbare materialen.


Binnen zijn de tafels en stoelen en banken basic en weinig comfortabel, maar als je niet blijft plakken is dit geen probleem.   

Poisson Pilote, Beatrijslaan 32 2050 Antwerpen LO

De A-Verkenner gaan op bezoek op 10 mei 24 om 15 uur. Kom je mee? Mail dan naar antwerpen.verkenner@gmail.com

zaterdag 16 maart 2024

Nieuws van aan de Sint-Jansvliet


Het Sint-Jansvliet dat in de 13de eeuw nog de omheiningswal van de toenmalige stad was, zou haar naam te danken hebben aan het Sint-Jansgasthuis. Of men hierbij het Sint-Julianusgasthuis bedoeld is niet duidelijk. Als was deze plaats in de 20ste eeuw ook bekend als de "Kleine Tunnelplaats" (1933-1959), door het ingangsgebouw van de voetgangerstunnel. In de 19de eeuw werd deze vliet overwelfd. Een van de belangrijke gebouwen is het als bouwkundig erfgoed vastgestelde "Entrepot du Congo". In het voormalig Sint-Julianusgasthuis is er nu de Pelgrimsherberg. In 2018 is het plein volledig heraangelegd (lees : Heraanleg Sint-Jansvliet) en in 2022 kreeg het basketbalveld een unieke grondtekening.  



Wat de horeca betreft zijn de namen "Chauffeurke", "De Kleine Tunnel" en "Het Zand" wel de bekendste, wegens hun oudheid. Al hebben ze wellicht al meerdere zaakvoerders gekend. Twee nieuwkomers zijn "La Pizza è Bella" en "Los Dos". En "Herberg Het Zand" heropende met een nieuw interieur. 

Meer details leest men door op de namen te klikken. 

vrijdag 15 maart 2024

De Nieuwe Linde heeft een nieuwe uitbaatster


De Nieuwe Linde, het bekende café op het Antwerpse Zuid heeft sinds kort officieel een nieuwe uitbater. Cafébaas Dirk geeft na 24 jaar de fakkel door aan Aurélie Van Rompay. Zij is geen onbekend gezicht voor de klanten, want Aurélie werkt al meer dan tien jaar in de Nieuwe Linde. Veel zal er dan ook niet veranderen in het café. Aurélie wil vooral dat iedereen zich welkom blijft voelen. (Bron: ATV)


De Nieuwe Linde is kroeg met een ziel uit de jaren 1980, toen nog "De Linde" genaamd. De buurt is sinds het begin van de eeuw wel heel wat vernieuwd zonder haar charme te verliezen. Met een tramhalte voor de deur is deze locatie vlot bereikbaar. 

De A-Verkenners gaan op bezoek op 26 april 2024 om 15 uur.

De Nieuwe  Linde, Pacificatiestraat 49, 2000 Antwerpen

denieuwelinde.be

vrijdag 23 februari 2024

Horeca wissels aan de Suikerrui


Aan de Suikerrui 28, waar van 2012 tot 2019 het café-restaurant Gollem Beers & Burgers gevestigd was (daarvoor Preud’homme), startte Danny Peeters een nieuwe horecazaak: "The View".
Met de "Verkenners" gingen op bezoek op 23/2/24.



Het oude pand van het Stadscafé, aan de Suikerrui 1, kreeg een nieuwe uitbater, het bekende restaurant Elfde Gebod opende hier een tweede vestiging. En deze heeft al meteen veel succes, want toen de "Verkenners"  op 23/2/24 iets wilden gaan drinken was er geen plaats. Gelukkig was er iets verder een alternatief (zie hoger). We proberen het opnieuw op 14 maart 2024 om 15 uur.


Het bekende restaurant Maritime aan de Suikerrui 4 heeft een nieuwe eigenaar. Horeca-ondernemer Serge Verboven runt voortaan het visrestaurant dat in 1958 geopend werd door de familie Weeda.

vrijdag 9 februari 2024

Kunst op de ZNA-Cadix site

Om te zorgen voor kunst in het nieuwe ziekenhuis, nodigde ZNA drie hedendaagse kunstenaars uit om naar eigen inzicht en beeldend vermogen werken te voorzien. Een van de elementen van de opdracht was dat de voorgestelde werken een link met de stad moesten hebben. De kunstenaars zijn Philip Aguirre y Otegui, Art & Language en Sofie Muller. Omdat de werken ook duurzaam moesten zijn, verwerkten de kunstenaars een bestaand werk in een nieuw werk. De kunstwerken draaien om drie verhaallijnen: 


de patiënt: Matrasdrager en Gaalgui  


het ziekenhuis: omgekeerde operatiekamer 


de arts: Eed van Hippocrates  

De in totaal vijf kunstwerken zijn te vinden op de meest toegankelijke plaatsen in het ziekenhuis: de zorgboulevard op de begane grond, het restaurant en het terras (derde verdieping), verschillende onthaalruimtes en het chirurgisch dagziekenhuis (vierde verdieping). 

Klik op de link onder de foto's om meer details over deze kunstwerken.

Op 8 februari gingen de "Verkenners" op bezoek om deze kunstwerken en de winkels van de Zorgboulevard te bekijken. Na enkele toelichtingen dronken we iets in het restaurant. Hebt u dit bezoek gemist? Dit kan op aanvraag herhaald worden via antwerpen.verkenner@gmail.com (€ 5 pp)

woensdag 7 februari 2024

Nieuwe bestemming voor het gebouw van voormalig Veiligheidsinstituut

Het voormalige Provinciaal Veiligheidsinstituut in de Jezusstraat in Antwerpen is gerenoveerd en kreeg een andere bestemming. Sinds 2 februari is hier de nieuwe Antwerpse campus van de KU Leuven gevestigd. Campus Opera wordt zowel een leer- als ontmoetingsplek voor de KU Leuven-studenten, uitgerust met de meest moderne technieken.
Het gebouw behoort tot de belangrijkste vroeg-naoorlogse openbare bouwprojecten in Antwerpen. Met de huidige renovatie is het in ere hersteld. De centrale binnenplaats, die in de jaren 1990 werd overdekt voor de inrichting van de Koningin Fabiolazaal, is terug opengemaakt. Van de begane grond kijk je 3 verdiepingen met galerijen omhoog tot aan het opvallende glazen dak. De binnenplaats is voor iedereen toegankelijk. Ook de monumentale trappen zijn opnieuw in hun oorspronkelijke glorie hersteld. De typerende reliëfkunstwerken zijn behouden, maar wel verplaatst.

Marc Appel en Jan Welslau ontwierpen het gebouw in 1946, op een perceel van 1.500 m² tussen de Jezusstraat en de Kipdorpvest. 8 jaar later opende het als Provinciaal Veiligheidsinstituut. Het gebouw rust op 400 Franki-betonpalen. Ook de volledige draagconstructie werd uitgevoerd in een betonskeletstructuur. Zelfs de dakconstructie heeft een gebinte in gewapend beton en draagt de glas-in-betonkoepel boven de tentoonstellingszalen. In het gebouw werden beeldhouwwerken van onder meer Aimé De Martelaere, Remy Cornelissen en Cyriel De Brauwer geïntegreerd. (Bron: Erfgoed Antwerpen)

Op vrijdag 8 maart krijgen de 'Verkenners' een gratis rondleiding om 15 uur. Belangstelling? Stuur een bericht naar antwerpen.verkenners@gmail.com 
In het antwoord zal een bankrekening staan waarop u 5 euro moet overschrijven, hiervoor krijgt u een drankje na de rondleiding.

Bekijk de geschiedenis van deze site

Ga naar de webstek van KU Leuven


zaterdag 13 januari 2024

Erfgoedcentrum in Mastergebouw Politie Antwerpen


In het erfgoedcentrum is een unieke collectie aan erfgoed samengebracht. Het gaat om waardevolle voorwerpen uit de geschiedenis, zoals uniformen, wapens, voertuigen en documenten, die bepalend zijn geweest voor de evolutie van de Antwerpse politie. 

Naast de collectie van het voormalige politiemuseum op de Oudaan zijn er nu ook technologische snufjes zoals een metersbrede muurprojectie, interactieve beeldschermen tot zelfs een hologram dat de indruk wekt dat politiemedewerkers live in het centrum over hun job vertellen. 

Er is ook veel aandacht voor de Tweede Wereldoorlog, een donkere periode uit de geschiedenis die Politie Antwerpen nog altijd met zich meedraagt. 

Het erfgoedcentrum is gratis te bezoeken in groep op maandag en vrijdag. Er zijn telkens drie uurblokken: 9:30 - 13:00 -16:00. Inschrijvingen via www.politieantwerpen.be/over-ons/erfgoedcentrum

Bekijk de foto's van het groepsbezoek.


donderdag 16 november 2023

Kent u de Hulstkamp nog?

Dit eclectische café-restaurant, opgericht in 1907 door de Rotterdamse distilleerderij en likeurstokerij Hulstkamp & Zoon & Molijn, kreeg vorige eeuw wel heel wat prominente klanten over de vloer. Het fungeerde als ontmoetingsplaats van het artistieke kruim van de Scheldestad. Schilders, beeldhouwers, schrijvers en toneelspelers dronken er menige pint. Meer bepaald waren Paul van Ostaijen, Floris Jespers en Paul Goosens er stamgasten. (Waar is de tijd)

In het Antwerps Kroegenboek (1988) schetst Piet Schepens de situatie in het jaar 1988. Op 15 februari 1988 heropende de Hulskamp na een sluitingsperiode van 11 maanden. Een "Bolleke" kostte er toen 55 frank, wat voor die tijd niet min was. Toenmalige patron Luc Van den Broecke noemde zijn terras het "place m'a tu vu" van Antwerpen. 


De geschiedenis herhaalt zich, onlangs is de zaak overgenomen door een nieuwe uitbater.

Lees verder:

 Hulstkamp terug met historisch interieur 

  


vrijdag 10 november 2023

Ontbijt, lunch en apero met hapjes in Cordoba(r)



Roxanne Peeters (32) kocht twee jaar geleden het pand aan de Volkstraat 25 en knapte het op tot aperitiefbar. Ze had toen al een ontbijtzaak op het Eilandje. Onlangs verliep haar huurcontract daar en besloot ze om deze over te brengen naar haar zaak op 't Zuid. 

Zo kan men nu in de Cordobar terecht voor ontbijt, lunch, apero en hapjes. Ontbijten kan van maandag tot en met zaterdag, het aperitief- en bargedeelte is open op donderdag, vrijdag en zaterdag.

Cordobar, Volkstraat 25 2000 Antwerpen

Instagram

vrijdag 6 oktober 2023

Het Paleis aan de Meir heeft een nieuwe café


In 1745 liet de Antwerpse ondernemer Johan Alexander van Susteren dit stadspaleis bouwen. Jan Pieter van Baurscheit maakte het ontwerp. Vanaf 1812 annexeerde Napoleon het Paleis en liet hij het herinrichten in empirestijl. Na Napoleon ontvingen de Belgische vorsten er hun buitenlandse gasten. Onder Leopold II werd het Paleis grondig verbouwd en kwam er een spiegelzaal (foto onder). Intensief gebruik en periodes van leegstand lieten hun sporen na. Hierdoor sloot het Paleis in 1998 de deuren. 


Erfgoed Vlaanderen beheerde het stadspaleis sinds 2004 en nam ook de restauratie voor zijn rekening. In 2012 is de vzw Herita opgericht, deze is een fusie van Erfgoed Vlaanderen, het Forum voor Erfgoedverenigingen en het Vlaamse Coördinatiecentrum Open Monumentendag. Sindsdien organiseerde Herita vele activiteiten in het paleis en verhuurd ze delen ervan. 

Lees verder:



vrijdag 29 september 2023

Gade gij nie mee naar de Dikke Mee?

 

De Dikke Mee, toen nog op de hoek van de Beukenlaan en de Eglantierlaan, omstreeks 1910. (foto Waar is de Tijd) 

Dit was een buitenherberg met dansvloer. Op de tram - die reed vanaf de Groenplaats naar de Dikke Mee - zong men “Gade gij nie mee naar de Dikke Mee? Om te gaan dansen, om te gaan dansen.” De afspanning is afgebroken in 1956 voor een appartementsgebouw.

In een leegstaand politiekantoor, aan de ingang van het Nachtegalenpark, werd in 1994 een hedendaagse brasserie met dezelfde naam geopend. Een jaar of twee geleden kreeg de Dikke Mee een link met het drugsmilieu en een jarenlange verzegeling door het ‘kali-team’ van de federale politie. Maar onlangs kreeg de iconische brasserie nieuwe uitbaters en een nieuwe naam.

Lees verder:

Gade gij mee naar de nieuwe Dikke Mee?