Posts tonen met het label ***Top 10 2023. Alle posts tonen
Posts tonen met het label ***Top 10 2023. Alle posts tonen

donderdag 16 november 2023

Kent u de Hulstkamp nog?

Dit eclectische café-restaurant, opgericht in 1907 door de Rotterdamse distilleerderij en likeurstokerij Hulstkamp & Zoon & Molijn, kreeg vorige eeuw wel heel wat prominente klanten over de vloer. Het fungeerde als ontmoetingsplaats van het artistieke kruim van de Scheldestad. Schilders, beeldhouwers, schrijvers en toneelspelers dronken er menige pint. Meer bepaald waren Paul van Ostaijen, Floris Jespers en Paul Goosens er stamgasten. (Waar is de tijd)

In het Antwerps Kroegenboek (1988) schetst Piet Schepens de situatie in het jaar 1988. Op 15 februari 1988 heropende de Hulskamp na een sluitingsperiode van 11 maanden. Een "Bolleke" kostte er toen 55 frank, wat voor die tijd niet min was. Toenmalige patron Luc Van den Broecke noemde zijn terras het "place m'a tu vu" van Antwerpen. 


De geschiedenis herhaalt zich, onlangs is de zaak overgenomen door een nieuwe uitbater.

Lees verder:

 Hulstkamp terug met historisch interieur 

  


vrijdag 10 november 2023

Ontbijt, lunch en apero met hapjes in Cordoba(r)



Roxanne Peeters (32) kocht twee jaar geleden het pand aan de Volkstraat 25 en knapte het op tot aperitiefbar. Ze had toen al een ontbijtzaak op het Eilandje. Onlangs verliep haar huurcontract daar en besloot ze om deze over te brengen naar haar zaak op 't Zuid. 

Zo kan men nu in de Cordobar terecht voor ontbijt, lunch, apero en hapjes. Ontbijten kan van maandag tot en met zaterdag, het aperitief- en bargedeelte is open op donderdag, vrijdag en zaterdag.

Cordobar, Volkstraat 25 2000 Antwerpen

Instagram

zaterdag 4 november 2023

Loungen tussen dames en heren mode


Twee panden aan de Everdijstraat die teruggaan tot de 16de eeuw hebben al diverse functies gehad: woning van Cornelis Floris de Vriendt, kinderziekenhuis, ouderlingenhuis en meisjesschool. De gebouwen zijn in 2014 gerenoveerd tot winkels en appartementen. In 2020 vestigde het familiebedrijf Monar haar conceptwinkel voor mannen en vrouwen Monar & Clothes zich in deze panden.

Tijdens de Corona lockdown hebben ze niet stilgezeten en van de gelegenheid gebruik gemaakt om te brainstormen over hoe ze de winkelervaring aangenamer en comfortabeler konden maken.


Monar Bar, Everdijstraat 35 2000 Antwerpen

www.monar.be

Maar opgelet, want deze zaak is niet geregeld open. Toen we in groep deze zaak wenste te bezoeken, na afspraak, stonden we voor een gesloten deur.

zaterdag 14 oktober 2023

Mortselse brouwerij opent Bar aan 't Scheld (BAS)

Op de hoek van de Waalse- en Visserskaai is een nieuw klein cafeetje, BAS of Bar aan 't Scheld. Het is een broertje van de Mortselse Bar aan 't Spoor. 


Sympathiek terras met grote tafels voor 8 personen en zicht op het nieuwe Zuidpark.


Een bar, een zithoek en een lekker biertje, wat moet je nog meer hebben?
 Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.

Fusee, bier van het huis, is een blond bier,
hergist op fles, van 6.5% vol met frisse zuren, subtiel fruitig en licht droge afdronk.

Meer details

vrijdag 6 oktober 2023

Het Paleis aan de Meir heeft een nieuwe café


In 1745 liet de Antwerpse ondernemer Johan Alexander van Susteren dit stadspaleis bouwen. Jan Pieter van Baurscheit maakte het ontwerp. Vanaf 1812 annexeerde Napoleon het Paleis en liet hij het herinrichten in empirestijl. Na Napoleon ontvingen de Belgische vorsten er hun buitenlandse gasten. Onder Leopold II werd het Paleis grondig verbouwd en kwam er een spiegelzaal (foto onder). Intensief gebruik en periodes van leegstand lieten hun sporen na. Hierdoor sloot het Paleis in 1998 de deuren. 


Erfgoed Vlaanderen beheerde het stadspaleis sinds 2004 en nam ook de restauratie voor zijn rekening. In 2012 is de vzw Herita opgericht, deze is een fusie van Erfgoed Vlaanderen, het Forum voor Erfgoedverenigingen en het Vlaamse Coördinatiecentrum Open Monumentendag. Sindsdien organiseerde Herita vele activiteiten in het paleis en verhuurd ze delen ervan. 

Lees verder:



woensdag 6 september 2023

In memoriam Lucien Bernad

 

De laatste telg van de Spaanse familie Bernad is overleden. 

De heer Victor Bernad en zijn echtgenote kwamen van Valencia naar Antwerpen om er appelsienen te verkopen. In 1919 resulteerde dat in een groothandel in Spaanse wijnen en voedingswaren. Beter gekend als de Spaanse wijnwinkel "El Valenciano" in de Zirkstraat. In de volksmond werd de eigenlijke naam van de winkel amper gebruikt, maar stond hij bekend als ‘de Spaanse winkel’. 


Zelf heb ik in de kelder als jobstudent gewerkt, een prettige herinnering. Net zoals ik altijd prettige herinneringen zal hebben aan Lucien, die mij steeds overkwam als een rustige man die je niet kwaad kon krijgen en die een engelen geduld had. Wel te rusten schoonbroer. 


Burriana 1966

lees ook

De familie Bernad mag zich tot de bekende Antwerpenaren rekenen.

dinsdag 25 juli 2023

Adieu De Markies, welkom BAI Antwerp


In de Hoogstraat waar jarenlang de boekenwinkel De Markies was gevestigd, is er nu een nieuwe zaak van BAI Antwerp. Maar wat is Bai Antwerp? Dat leest u hier:


dinsdag 13 juni 2023

150 jaar oud erfgoed in ere hersteld


Op 12 juni 2023 werd het gerechtsgebouw aan de Britselei 55 in Antwerpen officieel heropend in aanwezigheid van minister van Justitie, Vincent Van Quickenborne, staatssecretaris voor de Regie der Gebouwen, Mathieu Michel, en burgemeester van Antwerpen, Bart De Wever. 


De afgelopen 3 jaar werd het monumentale gebouw in opdracht van de Regie der Gebouwen grondig gerestaureerd en gerenoveerd. Het gebouw voldoet nu aan alle hedendaagse eisen van een gerechtsgebouw (veiligheid, comfort, energiezuinigheid,…), maar tegelijkertijd werd het oorspronkelijke ontwerp van architect Lode Baeckelmans in ere hersteld. 


Een belangrijke ingreep was het wegnemen van de in de jaren ‘30 toegevoegde koepel boven de griffie. Hierdoor werd de historische binnenkoer in ere hersteld en kan het daglicht opnieuw de onderste bouwlagen bereiken. De doorwaadbare binnenkoer is een kwalitatieve buitenruimte tussen de wandelzaal en de monumentale traphal langs de Stockmansstraat. 


De indrukwekkende voormalige assisenzaal heeft een tweede bestemming gekregen als een veelzijdige, plechtige zittingszaal. Om deze transformatie mogelijk te maken, werd een eigentijds meubelstuk ontworpen dat de authentieke sfeer van de ruimte versterkt en verrijkt.


Vanaf september 2023 zullen de assisenzaken terug plaatsvinden aan de Britselei. Daarna zullen de diensten van het hof van beroep, arbeidshof en parket-generaal progressief hun intrek nemen in het gebouw. Deze rechtbanken zijn momenteel gevestigd aan de Waalsekaai in Antwerpen, met uitzondering van het Assisenhof dat zich momenteel in het Justitiepaleis aan de Bolivarplaats bevindt.