Ter hoogte van de De Gerlachekaai in Antwerpen verdwijnt het allereerste stuk van de waterkeringsmuur die de stad sinds 1978 beschermt tegen overstromingen. Ten zuiden van de Zuidersluis staat al een stukje dijk en nieuw aangelegde kaai.
Omdat het fietspad tijdens de werken om veiligheidsredenen niet toegankelijk is, mogen fietsers tijdelijk in primeur over een deel van de nieuwe dijk rijden.
Een van de zeven zones van de Antwerpse Scheldekaaien, waar in het kader van het Sigmaplan de kaaimuur moet gestabiliseerd worden, is de zone Het Zuid - Sint-Andries.
De kade krijgt hier een volledige make-over, met veel groen en ruimte voor sport en spel. Ook de waterkeringsmuur zal vervangen worden. Op sommige plaatsen krijgt de nieuwe waterkering het uitzicht van een kronkelende dijk, elders gaat het om mobiele poorten of om een muur met een print van houten planken. De oude betonnen waterkeringsmuur heeft hier dus geen nut meer en wordt binnenkort afgebroken. Na de afbraak van de waterkeringsmuur wordt de dijk weer afgesloten tot aan de officiƫle inhuldiging van de vernieuwde kaai zone in Sint-Andries en Het Zuid.
Binnenkort zal de volgende zone onder de schop gaan.

2 opmerkingen:
Zo te zien zal het wel de moeite worden na verloop van lange tijd natuurlijk.
Die Unknown ben ik Chris Serluppens , maar wist niet hoe ik dat moest invullen
Een reactie posten