dinsdag 5 mei 2026

Testrit, of expeditie?

Men moet al van de aardbodem verdwenen te zijn om niet te weten dat er een belangrijk OV probleem is ontstaan door de lang aangekondigde werken aan de premetro tunnels tussen station Diamant en Van Eede. Een volledige test van alle alternatieven is niet evident. Ik vertrek dan maar van de Leien naar LO en we zien wel.  Dit doe ik niet tijdens de spits, dus mijn verhaal zal iets meer verbloemt zijn dan deze van de spits reizigers, mij excuus daarvoor. 

Bus P5 die aan de Opera vertrekt pikt mij op aan de halte Kasteelplein (Oud Gerechtshof). De vorige reed juist aan mijn neus voorbij, maar geen nood drie minuten later is er al een ander. Ik neem plaats naast een dame met de uniform van De Lijn aan. Handig denk ik, kan ik wat vragen stellen. Mijn eerste vraag is dan ook waarom de tv schermen niet werken. (Het zou handig zijn om te weten waar we langs komen) De uitleg is dat de bus een kersvers exemplaar is die net uitgereden is en nog zal moeten geprogrammeerd worden (?). Inmiddels rijden we al door de Kennedytunnel. Op de vraag waar ik moet uitstappen om naar het treinstation LO te gaan kan ze mij niet antwoorden. "We hebben wel een opleiding gekregen in januari, maar inmiddels is er veel veranderd". 

Een medereiziger weet dat men aan de halte Regatta kan overstappen op bus 36 die naar dat station gaat. De rit tot hier duurde 15 minuten, de bus rijd door naar het Van Eedenplein. Met die bus 36 kan je ook naar het veer, dan ben je in geen tijd in 't stad. Of naar het WZC Hof ter Schelde en van daar uit met de shuttlebus via de Waaslandtunnel naar ZAS Cadix.

Gezien ik nog 10 minuten moet wachten op bus 36, beslis ik te voet te gaan. Het is verder dan ik dacht, ik beland in ' in the middle of nowhere', een werf met camions en kranen ... Achter de hoek zie ik een bord "B Antwerpen Linkeroever".  De toegang tot de 2 perrons is nog wat verder, enkel te bereiken via een trap met 27 treden. Dus niet voor iedereen bereikbaar. Twee treinen per uur was aangekondigd, maar slechts één rechtstreeks naar Antwerpen-Centraal, met die andere moet men nog overstappen ... Het is dus wachten, maar eens op de trein is men na 5 minuten in Antwerpen-zuid, 10 minuten in Berchem en 15 minuten in Antwerpen-Centraal. 

Vanuit Antwerpen-Centraal hebben de reizigers de keuze, naargelang hun bestemming, om in de metro Diamant tramlijn A3 te nemen naar Merksem (vorige route van tram 3) of Boechout (vorige route van tram 15). of A9 voor Wijnegem (vorige route van tram 5) of Berchem (vorige route van tram 9, maar die reizigers zullen al afgestapt zijn aan het station Berchem). Om naar het historisch centrum te gaan is er de wedergeboorte van tram 11. (Station Berchem-Melkmarkt) 

Ik wens jullie veel succes met jullie eigen ervaringen. Tip: check voor je vertrek de app van De Lijn of www.slimnaarantwerpen.be


Bekijk ook het plan

3 opmerkingen:

Magda zei

Ga morgen proberen van Berchem station , waar ik een vriendin.moet ophalen , naar de Leopold De Waelplaats te rijden , ben benieuwd .

Anoniem zei

Aan Berchem station neem je volgens mij tram 4 om naar museum te rijden.

Antwerpen verkenner zei

Dank u 'anoniem' mogen wij uw naam weten?