In het Fotomuseum Antwerpen (FOMU) lopen momenteel drie boeiende tentoonstellingen die elk op hun eigen manier de kracht, complexiteit en geschiedenis van fotografie onderzoeken. Samen vormen ze een rijk en gelaagd reflectiemoment: Early Gaze legt de wortels van de fotografie bloot, Katja Mater zet de tijd als thema centraal en herinterpreteert de collectie en Danial Shah neemt ons mee naar de intieme, vele gezichten van identiteit en herinnering in studio’s. Bezoekers worden uitgenodigd om zowel naar het verleden te kijken als na te denken over hoe beelden vandaag onze perceptie van onszelf en elkaar vormen.
We starten ons bezoek op de 4de verdieping met het eerste luik van de expo Early Gaze – Ongeziene fotografie uit de 19e eeuw. Deze neemt je mee naar de begindagen van de Belgische fotografie. In deze grootschalige tentoonstelling worden zowel alledaagse als bijzondere foto’s uit het 19de -eeuwse België getoond — variërend van portretten en wetenschappelijke opnamen tot politie- en begrafenisfoto’s. FOMU plukt minder bekende werken uit haar archieven om zo de complexiteit van vroeg fotografie te belichten: een medium dat van meet af aan geen neutrale registratie was, maar werd ingezet voor macht, beeldvorming en controle. Nog te zien tot 1 maart 2026.
Op de 2de verdieping loopt nog de eerder geopende expo No Longer Not Yet – Katja Mater & de FOMU-collectie, bekijken. Een intrigerende expositie waarin de Nederlandse kunstenaar Katja Mater de rijke collectie van het museum onder de loep neemt. Mater focust op het thema tijd en creëert installaties waarin zonnetijd, ritmes van het lichaam, herinneringen, kosmische processen en asynchrone momenten samenkomen. Door zorgvuldig geselecteerde objecten uit de FOMU-collectie opnieuw te omlijsten of zelfs te herinterpreteren, laat ze zien hoe tijd door verschillende gezichten kan worden ervaren — van het verre verleden tot het hier en nu. De tentoonstelling loopt nog tot 22/2/2026.
Ten slotte is er op de 1ste verdieping ook nog "Becoming, Belonging and Vanishing" van Danial Shah. Shah is afkomstig uit Quetta (Pakistan) en onderzoekt via fotografie en film de wereld van fotostudio's in zijn geboortestad. Plaatsen waar mensen zich vroeger onderhielden met geschilderde achtergronden, attributen en kostuums, maar die vandaag vaak digitaal worden omgevormd tot collage-ruimtes. Toch vervullen deze studio’s nog steeds een rol, ze zijn plekken waar mensen identiteit kunnen construeren, dromen heruitvinden en verbondenheid zoeken. In zijn werk laat Shah zien hoe deze plekken fungeren als een soort denkbeeldige wereld, waar persoonlijke aspiraties en maatschappelijke veranderingen samenkomen. De expo loopt tot 4 januari 2026.



Geen opmerkingen:
Een reactie posten