woensdag 5 februari 2020

Gedenkplaat voor uitvinder Antwerps Handje


Joseph Jonas Hakker (1887-1967) was een Nederlandse Jood die op jonge leeftijd (2 jaar) wees werd. Hij volgde een opleiding als pasteibakker waarna hij bij een ver familielid, die een bakkerij had in Antwerpen, in dienst trede. Na zijn huwelijk opende hij een eigen bakkerij aan de Provinciestraat 179. Op initiatief van Jos Hakker organiseerde de Antwerpse banketbakkersvereniging in 1934 een wedstrijd om Antwerpen een speciaal gebakje te schenken. Hakker nam zelf deel en won met de Antwerpse handjes


Dit zandkoekje symboliseert de legende van Reus Antigoon en wordt gemaakt met boter, suiker, eieren, bloem en geschaafde amandelen. Enkel leden van de Syndicale Unie voor Brood-, Banket-, Chocolade en IJsbedrijf mogen het koekje en chocolaatje vervaardigen. In 1956 stelden enkele bakkers een herwaardering van het Antwerps Handje voor. Er werd een reglement opgesteld waarin onder meer vorm, samenstelling en verpakking door een octrooi werden beschermd. De verpakking kreeg steeds de nodige aandacht, hier getuigen de mooie blikken dozen van. Ze zijn ondertussen echte verzamelobjecten.
Vanaf 1971 werden ook handjes van chocolade gemaakt van pure chocolade, melkchocolade of witte chocolade. In 1982 werd aan de Antwerpse chocoladebewerkers voorgesteld om een nieuw Antwerps Handje met vulling te creƫren. Er werd uiteindelijk gekozen voor een handje, gevuld met marsepein die met Elixir d'Anvers is aangelengd. (*)


Sinds 2014 laten illustratoren hun talent los op de vorm van het handje. Meer dan 160 Belgische en internationale kunstenaars illustreerden in het thema vriendschap het Antwerpse Handje. Deze kunstwerken reizen de wereld rond en geven Antwerpen een grotere en warme bekendheid. Na Portugal, Cuba, Frankrijk en Colombia komen ze even terug naar de bakermat.


Zij zijn nu te bekijken in de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal aan de Antwerpse Handschoenmarkt. Nog tot dinsdag 31 maart 2020, maandag tot vrijdag van 10 tot 17 uur, zaterdag van 10 tot 15 uur en zon- en feestdagen van 13 tot 17 uur.


1 opmerking:

Magda zei

Zo'n uitgestoken handje hebben wij niet in Oost-Vlaanderen en het past bij de Antwerpenaar want als inwijkeling heb ik die uitgestoken hand gevoeld vanaf de eerste dag dat ik in Antwerpen aangewaaid ben , dus een prima symbool en nog lekker ook mmmm ! Binnenkort er nog eens kopen en niet aan de lijn denken .