Posts tonen met het label Cronol. 2020/1. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Cronol. 2020/1. Alle posts tonen

donderdag 27 oktober 2022

Aperitieven in voormalige Schippersbeurs


Onze volgende afspraak voor een aperitief:
27 oktober 2022 - 17 uur

De Schippersbeurs, een gebouwd uit de 19e eeuw, kreeg een nieuwe invulling. Jarenlang diende het als een aankomstpunt voor internationale schippers, waarna hun goederen werden verhandeld in de aangrenzende Handelsbeurs. 
Vandaag tref je er een bar en restaurant aan met de naam Fiera. 


Fiera betekent "de betere beurs" in het Italiaans en verwijst naar de magische locatie die de Schippersbeurs is.  Maar het betekent ook trots, en de uitbaters zijn terecht trots om hun gasten te mogen verwelkomen voor een unieke ervaring. Dankzij een eerlijke keuken, met invloeden van over de hele wereld, een kosmopolitische inrichting en sfeervolle muziek beleven de gasten een heerlijke tijd. Te beginnen in de bar waar de cocktails het grootste deel van de kaart innemen en vervolgens naar het restaurant in de historische zaal waar het krijtbord nog een nostalgische gedachte geeft.



Donderdag 27 oktober 2022 om 17 uur AV Apero.

woensdag 18 november 2020

Zenith en Steve Locateli aan de Brederodestraat


Dit indrukwekkende ‘mural’, die sinds een paar dagen te zien is aan de AVA parking in de Brederodestraat, is een werk van Matthias Schoenaerts en Steve Locatelli. Schoenaerts is naast internationaal gevierd acteur ook een getalenteerd graffiti artiest. In Antwerpen leverde dat ook al sterk werk op in de Kerkstraat tegenover Café De Kroon. Ook Steve Locatelli is een topper van eigen bodem die zijn handtekening al op heel wat muurkunstwerken mocht zetten. Hij heeft zijn galerie in de Oude Koornmarkt 53 te Antwerpen.

woensdag 24 juni 2020

Godshuis Sint-Anna verbindt Dille & Kamille met Mauricebar


Centraal in de bouwblok Vleminckstraat, Melkmarkt, Korte Nieuwstraat en Sudermanstraat is sinds 1400 het Sint-Annagodshuis gevestigd. Het OCMW verhuurt dit nu aan privé. (Lees meer over het Godshuis)




De binnenkoer is in gebruik door "Mauricebar" gevestigd in de Korte Nieuwstraat 22. www.mauricebar.be

Zo gauw de Corona Maatregelen kunnen afgebouwd worden zal men vanuit de winkel "Dille & Kamille" (Vleminckvest) eveneens toegang hebben tot de binnenkoer.






De 40 jarige vestiging van Dille & Kamille is recent opgefrist en naar aanleiding hiervan uitgebreid met het middeleeuwse godshuis.  Op de foto ziet men nog een originele deur en venster van het Godshuis.  www.dille-kamille.be/nl/



maandag 22 juni 2020

Chansaar


Chansaar, zo noemt Patrick Nijs (foto) van de Wijnfaktorij in de Antwerpse Vleminckstraat zich en de wijnen die men daar kan degusteren en aankopen. 
Patrick Nijs is zowel wijnbouwer als wijnmaker en dat doet hij in de lokalen in de Vleminckstraat. 
De wijnstokken, met Belgische druiven,  staan in Maaseik en Houwaart.


De Wijnfaktorij is te vinden aan de Vleminckstraat 6-12 te Antwerpen (Schuinover Dille Kamille)


vrijdag 19 juni 2020

Minigolf en zomerbar Beatrijs


Eind vorig jaar moest de uitbater van de drie horecazaken, Retro Café, ’t Link Kieke en Bar ‘Lo  noodgedwongen de boeken neerleggen. Hij bate ook de minigolf uit dat naast de café's gelegen is. 
Niettegenstaande de geruchten dat de café's tijdelijk (in afwachting van restauratie door de brouwerij) terug zouden opengaan, zijn deze op vandaag nog steeds gesloten.


Het minigolf parcours opende vorige week opnieuw de deuren. Niet alleen de banen en de tuin werden opgeknapt, er is ook een zomerbar met tafeltjes verspreid over het terrein met meer dan voldoende afstand zoals dat tegenwoordig nodig is. Iedereen is welkom, ook zonder te minigolven.


In deze oase van rust dronk ik een blonde Affligem (€4). Om te minigolven betaald een volwassen 4 euro voor één spel. Het zal wel meer dan 20 jaar geleden zijn dat ik hier eens kwam met toenmalige Kugrako collega Koen. Het kribbelt om dit nog eens over te doen ... maar alleen heeft dit geen zin natuurlijk.

woensdag 17 juni 2020

Losse beelden uit de stad


Links: het bronzen beeld C861926/2 van Bert De Leeuw dat recent terug opgesteld is aan het Provinciegebouw.

Midden: De mozaïekvloer van de balkons van het KMSKA zijn in ere hersteld. (voor en na)

Rechts: De toren van de Keizerskapel is door een onhandigheid van een kraanbestuurder haar spits kwijt. 

maandag 15 juni 2020

Vordering werken aan de Gedempte Zuiderdokken


De werken aan parking 'Steendok', aan de gedempte zuiderdokken,  vorderen gestaag. De montage van de prefab dakelementen is volop bezig. Daarnaast is men ook bezig met de opbouw van de trapzalen en worden de eerste technieken (zoals bv. de sprinklers) geplaatst. Midden juni start het storten en polieren van de druklagen op de verschillende parkeerlagen.   

Van 15 t.e.m. 17 juni wordt de eerste torenkraan gedemonteerd. Als gevolg hiervan zal tijdens deze periode de Waalse Kaai tussen de Namenstraat en Vervierstraat afgesloten worden voor alle verkeer. De tweede torenkraan zal tussen 1 & 3 juli wordt dgedemonteerd. Hierdoor zal de Vlaamsekaai tussen de Namenstraat en Gillisplaats een moeilijke doorgang hebben. Tijdens de demontage zelf zal, overdag, deze afgesloten worden voor alle verkeer.

Bron: Van Laere - Digitale werfkrant

zondag 14 juni 2020

Nieuw park: Het Brialmontpark


Het Antwerps stadsbestuur en het districtsbestuur van Berchem willen de gebieden De Villegas, Wolvenberg en Brilschans groeperen onder de naam "Brialmontpark". De naam Brialmont kennen we van het defensie- systeem, uitgewerkt door kapitein Alexis Henri Brialmont (1812-1903). 


De afgelopen maanden zijn grote werken uitgevoerd. Aan de Grote Steenweg kreeg het Brilschanspark een voorplein met 24 bomen (lindes, kastanjes en eiken). De aannemer is intussen ook bezig met het zaaien van het gras. Om het gras een goede kans te geven om te groeien, mag het nog een hele tijd (afhankelijk van de weersomstandigheden) niet betreden worden. Daarom worden voorlopig enkel de wandelpaden en het voorplein aan de Grotesteenweg opengesteld. 


Van zodra het gras voldoende sterk is om te betreden, kan het hele park opengesteld worden en kan men zonnen op dit als amfitheater aangelegd plein.


Tussen de Ring en de Singel ligt Wolvenberg, het enige natuurgebied binnen de Ring. Binnen Park Brialmont blijft Wolvenberg een gebied waar de natuur haar gang kan gaan. Het gebied naast dit natuurgebied wordt omgevormd tot een nieuw open groen natuurpark, een waardevol natuurlandschap met nieuwe recreatieve open plekken voor iedereen. 

Ook de erfgoedwaarde van de locatie wordt niet vergeten. Zo krijgen bijvoorbeeld de historische leeuwenkoppen een plaats in het park. Het ontwerp voor het gebied is verder waterbestendig zodat natuurlijke waterinfiltratie en buffering mogelijk zijn. Het geheel vormt een wenselijke aanvulling op het schaarse publiek toegankelijke groen en verbetert de leefbaarheid van heel Berchem in het algemeen. 

Er zijn ook paden en vlonders aangelegd, en er zijn 256 bomen aangeplant. (eiken, wilgen en fruitbomen).
Deze inhaaloperatie komt er geen moment te vroeg. Park Brialmont is een nieuwe parel. Een uitdaging voor de groendienst, maar wel een die ze maar wat graag aangaan.


 Meer info staat op www.agvespa.be.  Inplantingsplan AG-Vespa

zaterdag 13 juni 2020

Fietsaffiches uit de belle époque

 
Op World Bicycle Day, woensdag 3 juni, opende het Letterenhuis de expo Velodroom, Fietsaffiches uit de belle époque. 57 fietsaffiches uit eigen collectie, die alleen al door hun formaat en kwaliteit adembenemend zijn. Behalve meesterwerkjes, zijn de affiches ook tijdsdocumenten. Ze tonen de technologische en maatschappelijke veranderingen van die tijd. De hang naar vrijheid en natuur, de emancipatie van de vrouw, de opkomst van de wielersport en nieuwe vormen van vrijetijdsbesteding komen samen op deze affiches
 

In de belle époque was fietsen een echte rage in West-Europa en de Verenigde Staten. Uitvindingen als de fietsketting en de luchtband maken de fiets aan het einde van de 19de eeuw tot een snel en comfortabel vervoermiddel. Op geen tien jaar tijd is de tweewieler alomtegenwoordig. Jong, oud, arm, rijk, man, vrouw. Iedereen gaat de fiets op. Fietsen is vrijheid.
Fietsmerken en organisatoren van wielerwedstrijden maken gretig gebruik van hét communicatiemiddel van die tijd: de affiche. Bekende kunstenaars worden ingeschakeld om promotie voor de fiets te maken: Henri de Toulouse-Lautrec, Alphonse Mucha en Georges Gaudy maken prachtige ontwerpen.
 
 
Met deze expo brengt het Letterenhuis een minder bekend deel van zijn collectie naar buiten. Naast onder meer manuscripten van Vlaamse schrijvers en dichters, bewaart het Letterenhuis ook een grote collectie culturele affiches. De collectie van het Letterenhuis telt meer dan 60.000 affiches. Een aanzienlijk deel ervan dateert van de late 19de eeuw, toen veel illustere kunstenaars ontwerpen maakten en verbeterde druktechnieken een enorme toename van de kleurrijke affiche in het straatbeeld teweegbracht.
In de shop van het Letterenhuis kunnen bezoekers enkele affiches uit de expo op groot formaat kopen.
Nog tot 31 oktober 2020
Letterenhuis, Minderbroedersstraat 22, 2000 Antwerpen
https://www.letterenhuis.be/nl/velodroom

zaterdag 6 juni 2020

Vleeshuis verrast

Wie het Vleeshuis bezocht kent de vaste collectie op het gelijkvloers en de kelder, de eerste verdieping is meestal niet toegankelijk. Dit komt door dat het enkel bereikbaar is via een draaitrap. Enkel groepen die mobiel genoeg zijn, zijn er welkom. Maar nu is er tijdelijk een uitzondering en kan men er, naast een reproductie van de werkkamer van Wannes Van de Velde, een tijdelijke fototentoonstelling van Vlaamse popmuzikanten gefotografeerd door Frank Lambrechts zien. Tevens is er een kleine zijluik van het project Blind Date te zien.


(Zaaltekst)


De expo Contrast toont een veertigtal Vlaamse popmuzikanten door fotograaf Frank Lambrechts vereeuwigd. Het zijn echte portretfoto's, geen kiekjes van artiesten die onverhoeds door de camera werden verrast en ook geen actiefoto's van muzikanten tijdens een optreden. Lambrechts kreeg veel schoon volk voor zijn lens, zoals Sam Bettens, Oscar & The Wolf, Bart Peeters, Karen Damen, Touris LeMC, Jef Neve, Bernard Van Lent, Lindsay en nog vele anderen.

De tentoonstelling bestaat uit vier onderdelen, het deel dat mij het meest bekoorde was "Walk on Water". In de Grote Put in de Bospolder van Ekeren bouwde Frank een ondergedompelde stelling. Daarop nam de artiest plaats, zodat hij op het water lijkt te staan, of te liggen... 



In de achterste zaal zijn drie "smakelijke" schilderijen van Frans Snijders uit de collectie van "The Phoebus Foundation" te bewonderen. Zie ook vorige bijdrage hierover. 

Het Vleeshuis is te bezoeken van woensdag t/m zondag van 10 tot 17 uur mits voorafgaande reservering via www.museumvleeshuis.be. De foto expo is nog open tot 27 september. 

vrijdag 5 juni 2020

The Phoebus Foundation


The Phoebus Foundation werd opgericht om de toekomst te verzekeren van de verzameling die tot stand kwam als de privé-collectie van Fernand Huts & Karine Van den Heuvel en/of van het familiebedrijf Katoen Natie. Ze streeft ernaar stukken van hoge kwaliteit terug te halen naar Vlaanderen en ze hier te houden. Om de collectie te vrijwaren voor risico’s — familiaal en bedrijfsmatig — werd ze ondergebracht in een onafhankelijke juridische structuur. Die is gericht op het beheer van de eigendomsrechten. Katoen Natie en de familie Huts zijn geen begunstigden van The Phoebus Foundation. Kunstwerken uit de stichting kunnen dan ook nooit worden verkocht ten bate van het bedrijf en/of de familie.


Wil je een deel van deze verzameling ontdekken? Ga dan op "Blind Date" in negen instellingen in de stad. Uw bezoek (wandeling) start u in de Keizerskapel, waar u een dozijn portretten en accessoires kunt bewonderen. U moet wel een ticket kunnen voorleggen voor uw bezoek aan de volgende instelling, het Snijders & Rockoxhuis. (ga hiervoor naar www.snijdersrockoxhuis.be) Daar zijn ook een reeks portretten van de stichting te zien tussen de werken uit de vaste collectie van het museum.

De gaanderij van de Sint-Carolus Borromeuskerk toont ex-voto’s en kinderportretten uit particuliere en religieuze verzamelingen in een originele scenografie van Walter Van Beirendonck.

In het Vleeshuis zijn er op de eerste verdieping drie smakelijke schilderijen van Frans Snijders uit de collectie van The Phoebus Foundation te bewonderen. (Tevens is hier een tijdelijke expo rond een veertigtal Vlaamse popmuzikanten door fotograaf Frank Lambrechts vereeuwigd.) Ook hier moeten u in het bezit zijn van een toegangsticket voor dit museum. Zie www.museumvleeshuis.be/nl

Voor de overige instellingen verwijs ik naar de lijvige catalogus die u gratis krijgt bij aanvang van uw wandeling of kunt downloaden op de webstek van de deelnemende instellingen.
Meer details over de stichting kan je vinden op: phoebusfoundation.org
en over Blind Date op: www.blinddate.vlaanderen/nl

donderdag 4 juni 2020

Hostel Kabas verwelkomt Matthias Schoenaerts


Aan de Lange Lozanastraat 133 is Hostel Kabas gevestigd. Tot voor kort liep je er zo voorbij zonder het te merken. Het is dan ook een gewoon rijhuis, maar binnenin ziet het er wel gezellig uit zoals blijkt op hun webstek.

Vorige week hebben Matthias Schoenaerts en de Brusselse straatartiest Defo de zijmuur van het hostel van graffiti voorzien. Voor de tweede keer in een maand tijd kunnen we in Antwerpen genieten van de graffiti kunstenaar Schoenaerts, alias Zenith.  Zijn vorig werk is te bewonderen in de Brederodestraat op de zijmuur van de AVA parking.  Zie ook vorige bijdrage.

maandag 25 mei 2020

Ik hou van rechts houden


Al een groot deel van mijn leven erger ik mij aan voetgangers die op mij afkomen terwijl ik rechts hou. Sommigen hebben mij zelf al uitgescholden ...!!! Ik heb mij steeds afgevraagd waarom men als voetganger niet de automatische reflex had om, net al de automobilist, rechts te houden. En ben dus nu superblij dat dankzij de corona crisis dit nu misschien gaat lukken. Op het rondpunt aan de Wilde Zee is hiervoor een nieuw verkeersbord aangebracht. Dit naast de pijlen op de grond. Nu nog zien of de mensen hun "gezond verstand" gaan gebruiken. Maar wat je niet hebt kan je natuurlijk niet gebruiken. Dat ziet men bij sommige politieker's ...   

vrijdag 22 mei 2020

Inmiddels in het Maagdenhuis ...

Bij het begin van de noodmaatregel inzake het Corona virus, waarbij ook de musea hun deuren moesten sluiten, stelde ik aan Daniel Christiaens, conservator van het Maagdenhuismuseum, de vraag hoe het er bij hen aan toeging.

Daniel: "Velen doen thuiswerk. Gerrit werkt zo aan de “huisstijl”, voor de andere weet ik het zo goed niet. Zelf ben ik samen met  enkele collega's de zolders opgegaan om deze op te rommelen. (ifv. de nakende asbestverwijdering)


Dit bracht al grote verrassingen mee, o.a. een paneel uit de 16 de eeuw. Allicht hing het destijds in één van onze bijgebouwen (niet het museum zélf). Voorts nog een geelkoperen “Nurenbergse schotel” (zoals er in de Kapel / straatkant) 2 ex.omhoog hangen.


Tevens ook nog een werk “Christus als tuinman”  dat zou toegeschreven zijn aan Hendrik De Clerck." 

Vorige dinsdag vroeg ik hem dan nog hoe de heropening was gegaan, of hij nog schatten op zolder had gevonden en wat de toekomst brengt.

Daniel: "Na anderhalf uur praktische mededelingen, gisterochtend om 8:30 uur op de binnenkoer (social distancing…) zijn we effectief terug geopend, conform de richtlijnen van de Stad. En we hebben ... twee bezoekers gehad.
Ik heb géén schatten meer gevonden, na die eerste weken werk op onze zolder, ben ik ook ander dingen gaan doen.
Er komt een tijdelijke tentoonstelling met werk van OCMW klanten, vanaf september, maar  een werktitel daarvan heb ik nog niet."

Tenslotte wordt er blijkbaar nog gewerkt aan de uitbreiding van camerabewaking en inbraakbeveiliging, is de tuin klaargemaakt om historische kruidentuin te worden, is onze restaurator aan het restaureren en wordt de nieuwe balie geleverd...

donderdag 21 mei 2020

Jeanne & Jos Brabants terug onder ons


Op woensdagochtend 20 mei gingen de tunnels onder het Operaplein open voor het verkeer. Deze werden Jeanne en Jos Brabantstunnel gedoopt. Exact drie jaar geleden werd gestart met de bouw van het Operaplein en het afwerken van de in de jaren zeventig gebouwde tunnels. Het lokaal autoverkeer op de Leien kan voortaan onder de kruispunten met de Kipdorpbrug en de De Keyserlei doorrijden. Dat zorgt niet alleen voor een vlottere doorstroming, ook krijgen voetgangers, fietsers en trams hierdoor bovengronds meer ruimte.


De tunnels meten 375 meter (inclusief de hellingen 550 meter). Vanaf die hellingen vertrekken telkens twee rijstroken. Een voor doorgaand verkeer, en een die leidt naar de ondergrondse parking op 3 niveaus. Nu worden voorlopig enkel de doorgaande rijstroken opengesteld, aangezien de parking nog niet open is. De autoparking wordt samen met de fietsenstalling in het najaar van 2020 in gebruik genomen.


De Jeanne Brabantsunnel loopt van noord naar zuid, richting Maria Theresialei. Doorgaand verkeer passeert daarbij de originele muur van de oude stadsomwalling (foto links). De Jos Brabantstunnel gaat van zuid naar noord, richting Violierstraat. Automobilisten passeren er via de glazen wand door de parking (rechts op de rechtse foto). Dat zorgt voor een speciaal lichteffect voor wie vanuit de parking naar de tunnels kijkt.


Om een constante doorstroming te garanderen, geldt een maximumsnelheid van 30 km per uur. In beide kokers is trajectcontrole voorzien. Lokaal vrachtverkeer en voertuigen hoger dan 2,90 meter kunnen niet door de tunnel en moeten bovengronds hun bestemming te bereiken. Niettegenstaande dit duidelijk aangeduid is reed een uur na de officiële opening al een rijtuig zich vast... 


De werken onder de naam Noorderlijn geraken zo stilaan afgewerkt. Momenteel werkt men nog aan het derde kwart van de Rooseveltplaats alsook aan de Kipdorpbrug. De zone voor het Atheneum moet ook nog aangepakt worden maar hier komen in de toekomst geen bussen meer. Naast de parking zijn deze de laatste loodjes van dit project. Zal dit in het najaar allemaal achter de rug zijn?

woensdag 20 mei 2020

Wonen met zicht op Calvarieberg


Van de drie huisjes uit de negentiende eeuw die tegen de Sint-Pauluskerk (zijde Veemarkt) gebouwd zijn worden er twee afgebroken. In de plaats komen twee nieuwe woningen. Deze zullen achteraan een zicht hebben op de historische Calvarieberg. Hiervoor worden de huizen vanaf de eerste verdieping doorgetrokken over de gang die de toegang tot de kerk vormt. Deze huizen zullen door de kerkfabriek verhuurd worden aan particulieren.

Google luchtzicht, onder het bruine dak links loopt de gang naar de kerk.

Op de monumentale Calvarieberg bij de Sint-Pauluskerk staan 63 levensgrote beelden en 9 bas-reliëfs. Dit ‘levende theater’ is uniek in zijn genre. Het ontwerp dateert van 1697 en het kunstwerk werd gemaakt tussen 1734 en 1747. De beelden, waarvan de meeste uit Bentheimer zandsteen zijn gemaakt, werden in 2015 onderzocht door het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK). Een restauratiedossier is in de maak zodat zodra hiervoor de nodige middelen zijn men dit monument kan restaureren.


vrijdag 15 mei 2020

Productontwikkeling in Knechtjeshuis


Het Knechtjeshuis werd in 1558 gebouwd en deed dienst als weeshuis voor jongens. (enkele jaren nadat het Maagdenhuis, als weeshuis voor meisjes, werd opgericht.) Het zou tot 1891 dienst blijven doen als weeshuis. De jongens werden er onder meer opgeleid tot bakker, kleermaker of wever.
Toen het weeshuis in dat jaar naar een nieuw gebouw in de Durletstraat verhuisde, werd het verlaten Knechtjeshuis omgevormd tot de Stedelijke Nijverheidsschool. Het Knechtjeshuis is sinds 1981 een beschermd monument met een 16de-eeuwse kelder. 


De UA heeft een erfpachtovereenkomst van veertig jaar afgesloten met de Stad Antwerpen en nam 2013 haar intrek in het historische gebouw. De Vlaamse overheid kent ruim 700.000 euro toe voor de restauratie dat deel uitmaakt van een groter project op de Paardenmarkt. De UA investeert zelf 12,5 miljoen . 


In het Knechtjeshuis worden de studenten nu niet meer opgeleid tot bakker, kleermaker of wever maar tot productontwikkelaars. Langs de zijde van de Rodestraat, komen onder meer ateliers.  

Plan:  https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/5716

woensdag 13 mei 2020

Voorontwerp voor nieuwe stadscamping in park Middenvijver


Er komt op termijn een nieuwe, kwalitatieve stadscamping in de noordoostelijke hoek van park Middenvijver (Linkeroever). De ingang zal aan de Willem Gijsselstraat zijn.

Momenteel zijn er twee kampeerterreinen in Antwerpen, camping De Molen en kampeerwagenterrein Vogelzang, maar die zullen op termijn beide verdwijnen.

Met een nieuwe camping wil men beter tegemoet komen aan de noden van de moderne kampeerder. Op een terrein van  5 hectare zal er ruimte zijn voor alle vormen van kamperen: tenten, vouwwagens, campers, caravans en chalets. Maar ook voor trekkershutten en groepsverblijven voor toeristen. De uitbating zal uitbesteed worden aan een private partner.

De ambitie is om tegen het najaar van 2020 een definitief ontwerp voor het ruimtelijk uitvoeringsplan te hebben. Daarna kan gezocht worden naar een uitbater die een hoog kwalitatief verblijfsconcept kan uitwerken en aanbieden.

Illustratie Google Maps.

zaterdag 9 mei 2020

Art Forum heeft nieuwe stek ...


Het hoekpand van de Reyndersstraat / Leeuwenstraat is volledig vernieuwd. Hier is nu een hotel en businesscenter gevestigd, en ... op het gelijkvloers kan men door de ramen kunstwerken zien van het bekende kunstuitleenbedrijf Art Forum. 


Bezieler van dit bedrijf is Anne-Mie De Baene die in september 40 jaar actief zal zijn in deze sector. Dat zal ze, indien de Corona Crisis het toelaat, hier vieren.


Bij deze zeker al een hartelijke proficiat.
www.art-forum.be   www.abs-antwerp.com

vrijdag 8 mei 2020

Rubenshuis wint gerenommeerde erfgoedprijs


Het Rubenshuis restaureerde het portiek en tuinpaviljoen en wint hiermee het prestigieuze Europa Nostra Award 2020.
De jury prijst niet alleen de restauratie van de enige overblijvende architecturale elementen van Rubens, maar ook het ontwerp en de plaatsing van de glazen luifel. (zie foto)
Het volledig juryverslag lees je op onderstaande webstek waar je ook kunt stemmen om er voor te zorgen dat het Rubenshuis ook de publieksprijs wint.