De mooiste brug van Antwerpen is aan restauratie toe. Aan het begin van de Keiligbrug, in het Antwerpse stadspark, groeiden de wortels van tien bomen door de rotspartij. Die brachten de stabiliteit van de rotsen in gevaar en moesten daardoor verwijderd worden.
Het Erfgoedbeheerplan (2018) legt duidelijk uit hoe het Stadspark terug in ere hersteld moet worden. Het licht concrete beheer- en inrichtingsmaatregelen toe in lijn met hoe ontwerper Eduard Keilig (1827-1895) het voor ogen had. Het brugdek, de vloerplaten en dwarsliggers worden hersteld en waar nodig vervangen. Het hout krijgt ook een behandeling tegen verrotting. Het sierlijk smeedijzer ondergaat een reiniging, herstelling- en schilderwerken.
Het plein aan het monument van de gesneuvelden en de inkomzone aan de Rubenslei zijn ook aan vernieuwing toe. Voor deze zones stipt het Erfgoedbeheerplan aan dat er nog een concreet ontwerp moet worden uitgewerkt. de stijlkeuze van de verlichtingspalen de plaats ervan, enzovoort. Samen met de hedendaagse noden (zoals het vernieuwen van de speeltuin, het aanleggen van een innovatief loopparcours, …) worden deze nu aangepakt in een breder herwaarderingsplan.
De rotsen lijken bewerkt te zijn geweest door een beeldhouwer, met een beetje verbeelding zie je er menselijke figuren in.
De laatste stand van zaken is te zien op www.antwerpenmorgen.be/stadspark
Geen opmerkingen:
Een reactie posten