vrijdag 7 september 2018

Viering 80 jaar Kazerne Blairon en 20 jaar Campus Blairon


De eerstesteenlegging van Kazerne Blairon vond 80 jaar geleden plaats, op 11 maart 1938. Exact twintig jaar geleden werd de kazerne omgevormd tot Campus Blairon. Op zaterdag 1 september waren er in en rond Campus Blairon tal van activiteiten n.a.v.deze dubbele verjaardag. De bouw van de kazerne startte officieel op 11 maart 1938. Een jaar later namen de eerste militairen er hun intrek. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak, duurde het niet lang voor de gebouwen in handen vielen van de Duitsers.
Na de oorlog, vanaf begin 1946, werd de kazerne in gebruik genomen als Opleidingscentrum nr. 3 voor dienstplichtigen. Talrijke jongemannen begonnen zo hun soldatendienst in Turnhout. Na de opleiding gingen ze naar een andere kazerne in eigen land of in Duitsland. In 1994 schortte de regering de dienstplicht op. Dat leidde vijf jaar later tot de definitieve sluiting van Kazerne Majoor Blairon. Stad Turnhout kocht het complex op en vormde het met Europese, Vlaamse en provinciale steun om tot Campus Blairon. Nadat het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Bedrijven (VIGC) zich in het poortgebouw vestigde, volgden al snel verschillende stedelijke diensten, sociale woningbouwmaatschappij DE ARK, Huisartsenwachtpost Regio Turnhout en enkele bedrijven. Een paar jaar geleden ging het garagecomplex van de kazerne in de Lokerenstraat tegen de grond en kwam er een nieuw gebouw van Thomas More in de plaats.
‘Zo was het – Zo is het’
De tentoonstelling ‘Zo was het – Zo is het’ geeft een antwoord op alle vragen. Authentieke voorwerpen en foto’s brengen het verleden tot leven. Het 3de Bataljon Parachutisten en het Centrum voor Basisopleiding en Scholing Noord hebben er bovendien een infostand.
Tentoonstelling ‘Zo was het – Zo is het’ van 2 tot 30 september in de Korporaal, dagelijks open van 10 tot 16 uur

Geen opmerkingen: