woensdag 20 mei 2026

Beschermd bankgebouw nu ook stilaan multifunctioneel


De voormalige Nationale Bank aan de Frankrijklei in Antwerpen werd ontworpen door Hendrik Beyaert in een exuberante eclectische bouwstijl en werd in gebruik genomen in 1879. Het is een beschermd monument. Na het vertrek van de bank in 2013 werd het iconische gebouw uit 1870 in 2014 openbaar verkocht voor ongeveer 7 miljoen euro. Het werd een van de bekendste leegstaande panden van de stad, wat er in 2017 zelfs toekwam dat het op de Vlaamse leegstandsinventaris belandde en men dreigde met boetes.  

Tegenwoordig is het pand niet langer leegstaand. De gelijkvloerse verdieping is in gebruik genomen door Donum Originals. (zie vorige bijdrage) Via de ingang aan de Leopoldplaats kan men deze zaak bezoeken. Ook de kluizenzalen zijn terug in gebruik genomen. De functionaliteit werd verder uitgebreid met een restaurant aan de zijde van de Frankrijklei. Wat er met de voormalige gouverneurswoning met statige salons (waar in 2005 nog de triller van Stan Laureyssens "Doder dan  Dood" is voorgesteld omdat het boek gaat over een fictieve overval op de Nationale bank) zal gebeuren is niet helemaal duidelijk. Kantoren, ontvangstruimten, of andere reca activiteiten?


Waar de binnenkoer vroeger een strikt functionele laad- en loszone voor geldkoffers was, is het nu omgetoverd tot een sfeervolle, laagdrempelige eetgelegenheid met een warm interieur. Voor de zomermaanden staat er bovendien een outdoor lounge op het binnenplein gepland.

"Bij Spice Bank brengen Marie en haar team een ​​verfijnde maar levendige aanpak naar de tafel in de historische omgeving van de Nationale Bank van Antwerpen. Het restaurant, gekenmerkt door gelaagde smaken en een attente gastvrijheid, is een plek waar  sfeer, smaak en oog voor detail moeiteloos samenkomen." 
(citaat van hun eigen webstek)




Deze gloednieuwe eetgelegenheid biedt een unieke combinatie van Frans-mediterrane gerechten in een toegankelijk kader. Marie Van Cauwelaert (29), die ervaring opdeed bij gerenommeerde chefs zoals Sergio Herman, heeft een indrukwekkende weg afgelegd alvorens op 5 mei de deuren van van haar eigen restaurant te openen. Zij benadrukt dat Spice Bank geen fine dining-ervaring is, maar een plek waar mensen zich thuis kunnen voelen en gewoon kunnen genieten met een glas wijn in hun hand. Alles met een simpele maar verfijnde benadering. (bron: Culinaire ambiance)

Meer informatie

Kopfoto: (c) Aero Color Systems Antwerpen

Geen opmerkingen: