Eerste krijgt de lezer een verslag over de reünie die in 2024 plaats gevonden heeft in het auditorium van het MoMu. De Zes kwamen daar in alle discretie bijeen om de tentoonstelling in 2026, wanneer het veertig jaar geleden zal zijn dat zij naar die modebeurs in London gingen. Dit was een initiatief van Geert Bruloot, de ondernemer achter de winkel Louis die aan de wieg stond van het Flanders Fashion Institute. Het moet een hele beslommering geweest zijn om deze druk bezige mensen bijeen te krijgen.
Vervolgens laat de auteur de ontwerpers meerdere keren aan het woord. Eerst over hun verleden, dan de verhuis naar Antwerpen, de kennismaking met de Academie en met elkaar, hoe ze elk afzonderlijk op eigen benen begonnen te werken - met vallen en opstaan-, en hoe ze doorbraken. Het boek reconstrueert dus de opkomst en dynamiek van De Zes aan de hand van intieme gesprekken. Van Den Boogaard weeft alzo hun herinneringen en ervaringen tot een unieke biografie van 317 pagina's zonder illustraties.
Omdat ze niet hoofdzakelijk over hun werk spreken maar ook af en toe commentaar leveren over de anderen, was er een controverse met de beheerders van het MoMu die zich dan ook openlijk gedistantieerd hebben van het boek.
Uitgeven bij Pelckmans

1 opmerking:
Ga eerst de tentoonstelling bekijken
Een reactie posten