dinsdag 31 maart 2020

Openbaar vervoer droom


NMBS en de stad Antwerpen investeren de volgende jaren samen in de verbetering van de toegankelijkheid van het treinstation Antwerpen-Zuid en het optrekken van het onthaalcomfort voor de reizigers. Op termijn moeten station Antwerpen-Zuid en omgeving uitgroeien tot een comfortabele en veilige mobiliteitsknoop voor trein, tram, bus en deelsystemen. De mogelijkheden om het huidige fietspad langs het station te verbreden, de tram- en bushalte te optimaliseren en het kruispunt met de Singel compacter te maken worden nog onderzocht. 


De NMBS bouwt een volledig nieuwe brug naast de huidige brug van de Kolonel Silvertopstraat. De perrons zullen voortaan met liften bereikbaar zijn van op deze nieuwe brug boven de sporen. De perrons zelf worden uitgerust met schuilhuisjes. De toegang tot het station zal overkapt worden met een grote doorlopende luifel. Onder de luifel is plaats voor 415 fietsenstallingen, een wachtruimte en Mobipunt-functies.


Het station Antwerpen-Zuid wordt bediend door 2 IC-verbindingen en 3 voorstedelijke S-verbindingen in beide richtingen. Het station telde 2594 opstappende reizigers in 2018 en dat aantal groeit elk jaar, onder andere door de nabijheid van het Justitiepaleis en een hogeschool. De werken zijn gepland in 2022-2023.


Samen met het eerder voorgestelde nieuw tramlandschap is het een droom voor iedere gebruiker van het openbaar vervoer.

Foto's: copyright NMBS - Tramplan: De Lijn

1 opmerking:

Magda zei

Dat werd tijd dat ze aan het "station", als je het zo tot nog toe mocht noemen , iets deden want veel treinreizigers die uit de Kempen komen nemen daar 's zomers de trein naar de kust . Dus er is nog hoop op verbetering .