dinsdag 19 november 2019

Studio Radio 2 Antwerpen is verhuisd



Op 25 september 2017 kondigde radio 2 Antwerpen op hun webstek aan dat hun studio begin 2019 zou verhuizen naar Hangar 26 op het Eilandje. Maar dat feestje ging niet door. Het is nog altijd de bedoeling om dit te doen maar er zal nog veel water door de Schelde vloeien voor het zover is. Wel zijn ze op 18 november verhuisd naar de Sint-Paulusplaats in het gebouw dat tegenwoordig “De Beacon” heet. De verhuis is een gevolg van de besparingsplannen bij de VRT, waaronder de kostprijs voor huisvesting flink naar beneden moet. Te begrijpen gezien van hieruit slechts 3 uur uitzendtijd per dag is en dan nog enkel op weekdagen.


Radio ‘t Kerkske
In 1922 kwam Radio Antwerpen voor het eerst in de eter. In de volksmond sprak men van Radio ‘t Kerkske omdat uitgezonden werd vanuit de toren van de protestantse kerk in de Bexstraat aan het Stadspark. Nadien verhuisde de studio naar een kamertje in het Antwerpse Stadhuis, een pand op de Sint-Niklaasplaats, een kot in Edegem en naar de Prins Albertlei in Berchem. In 1978 vestigden ze zich in deSingel waar ze wat verloren stonden in dat groot gebouw.


De Beacon
Eind september 2018 opende in het gebouw op de site van het voormalig Tolhuis 'The Beacon', een business- en innovatiehub met kantoren voor bedrijven in het Internet of Things (IoT). Technologische bedrijven, innovatieve start-ups, scale-ups en toponderzoekers komen er samen om voor industrie, logistiek en smart cities sterke producten en merken te ontwikkelen. AG VESPA verhuurt delen van het gebouw aan diverse partijen zoals Universiteit Antwerpen, KBC en imec.


Het Tolhuis
Het Tolhuis, in neo-barokstijl, is op 2 april 1899 ingehuldigd. 80 jaar later is het gesloopt om dat het verzakte. Het gebouw was namelijk gebouwd op opgespoten grond … Wat in de plaats kwam kan wedijveren voor het lelijkste gebouw van Antwerpen. In de loop van de voorgaande jaren was er dan ook sprake van het terug af te breken maar omdat er veel discussie was over wat er dan in de plaats moest komen besliste het stadsbestuur om het dan maar te laten staan.

Geen opmerkingen: