Naar aanleiding van een column over het Kievitplein waarin sprake was van naamsverandering van dit plein in Mediaplein ging ik op bezoek. Ik start mijn bezoek aan de hoek van de Lange Kievitstraat-Pelikaanstraat-Simonsstraat en ga onder de spoorweg. Links heb je de ‘nieuwe’ toegang tot het station en rechts de kantoren van Velo. Onmiddellijk vallen de straatnaamborden ‘Mediaplein’ op.
Eens voorbij de spoorweg doorgang doemt rechts het nieuwe megalomaan gebouw waar o.a. VTM volgend jaar haar intrek zal nemen. Vandaar Mediaplein.
Volgens bezwaarschriften van de bewoners zouden hier eerder straatnaamborden ‘Kievitplein’ gehangen hebben. Dat kan gestaafd worden door beelden van Google Maps, maar de Gemeenteraad besluit dat Google geen autoriteit in deze is en dat het Kievitplein verderop ligt.
Verderop komt men in een site met 6 hoge gebouwen. Het Linder Hotel, Nokia, Le Pain Quotidien, Lidle en de bibliotheek van het KMSKA hebben hier hun onderkomen gevonden. De rest zijn administratieve aangelegenheden waaronder de federale en lokale politie en de Vlaamse overheid.
Als dit het ‘Kievitplein’ is dan zouden deze gebouwen toch als adres Kivietplein nr x moeten hebben, maar niets is minder waar. Elk gebouw heeft een plaat met een straatnaam en nummer er op vermeld. Zo staat op het Nokia gebouw 'Copernicuslaan 50', de loketten van de Vlaamse overheid kregen dan weer een plaat met 'Copernicuslaan 40'. Slechts één gebouw heeft een plaatje met ‘Kievitplein 20’ (Politie, belastingen en jongerenwelzijn)
Geraak hier maar eens wijs uit … GPS toestellen crashen hier hoogstwaarschijnlijk wat niet bevorderlijk is als de hulpdiensten opgeroepen worden.
Centraal op het Kievitplein werd het werk ‘Qu'y vit?’ geplaatst, dat bestaat uit vijf reusachtige metalen Baobabbomen, een werk van de Belgische kunstenaars Dirk Lenaerts, Rolf Mulder en Joris Michielsen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten