maandag 18 februari 2019

Werken “Noorderlijn” schieten goed op …


Nieuw tram rondpunt


Aan de Mexicostraat, naast het Havenhuis en voor het restaurant Pomphuis is er een nieuw rondpunt voor trams aangelegd. Welke tram hier ooit zal rijden is nog helemaal niet bekend.


Ook de perrons voor de nieuwe halte “Havenhuis” zijn al aangelegd. De sporen leiden ons naar de Londonstraat waar ze zowel links als rechts afbuigen. Mogelijkheden genoeg dus. Naar rechts gaat het over de Londonbrug en dan stadsinwaards (tram 7), naar links komen ze uit op de Noorderplaats waar ze hetzij richting Luchtbal gaan (huidige voorlopige tramlijn 70)


of via de leien richting Bolivarplaats (toekomstige lijn 1). De perrons zijn ook hier al zichtbaar.

Paviljoen groeit als paddestoel uit de grond


Op de hoek van de De Keyserlei en het Operaplein groeit de “lichtput” dat toegang zal verschaffen tot het vernieuwde premetro­station Opera. De opening hiervan staat momenteel gepland in oktober 2019.

Via koepels in het dak zal deze ‘lichtput’ daglicht brengen binnen in het ondergrondse station tot op niveau -3. Dit paviljoen zal rechtstreeks toegang geven tot de perrons, de autoparking alsook de ondergrondse fietsenstalling onder de Teniersplaats.
Deze fietsenstalling zal volgens de planning in gebruik genomen kunnen worden vanaf oktober 2019.
Dan zouden de werken op de Italiëlei, inclusief de tramlijnen, volledig klaar zijn en in gebruik kunnen genomen worden.

Geen opmerkingen: