In het najaar van 2018 nam het college een beslissing over de toekomst van de ‘Ortelius’ en ‘De Gerlache’. De ‘Ortelius’ wordt van de hand gedaan en ‘De Gerlache’ zal opnieuw actief ingezet worden bij nautische evenementen en kleine havenrondvaarten. Voor ‘De Gerlache’ - in beheer van het MAS – wordt momenteel een beheersprogramma uitgewerkt samen met Onroerend erfgoed om het schip opnieuw varend te maken.
De Gerlache (c) Vlaamse Gemeenschap
De ‘Ortelius’ wacht op een nieuwe eigenaar om het schip in glorie te herstellen. “We zijn op zoek naar een nieuw leven voor een stukje Antwerpse geschiedenis”, stelt schepen Fons Duchateau, “Met de net iets oudere tjalk ‘De Gerlache’ hebben we als stad een soortgelijk schip in eigendom van de stad. Het is een beleidskeuze om geen ‘duplicaten’ in onze portefeuille te houden. We hopen natuurlijk dat de ‘Ortelius’ na renovatie nog steeds een stukje varend erfgoed kan blijven.”
Van vrachtschip naar schooltjalk
Het verhaal van de tjalk ‘Ortelius’ begint in 1898. In tegenstelling tot wat de naam van het schip doet vermoeden, werd de ‘Ortelius’ initieel gebruikt als vrachtschip. Pas zo’n halve eeuw later, in 1945, werd het samen met de tjalk ‘De Gerlache’ aangekocht door toenmalig Antwerps burgemeester, Lode Craeybeckx en geschonken aan de stad. Daarna kreeg het schip een herbestemming en werd het omgedoopt tot schooltjalk.
Beide tjalken zijn sinds 2014 beschermd als varend erfgoed,


Geen opmerkingen:
Een reactie posten