donderdag 22 februari 2018

Het draait vierkant


Sinds 19 februari krijgen de verkeerslichten op het kruispunt Londenstraat – Kattendijkdok-Oostkaai – Bordeauxstraat een nieuwe lichtenregeling. Met dit proefproject krijgen ‘alle fietsers en voetgangers tegelijk groen’ om over te steken zonder in conflict te komen met gemotoriseerd verkeer. Het is de eerste toepassing van dit principe op een volwaardige kruispunt in de stad Antwerpen. Het gebruik van zo’n verkeerslichtenregeling zorgt voor een verhoogde verkeersveiligheid en gebruiksgemak voor fietsers en voetgangers.
Fietsers en voetgangers moeten echter wel voldoende aandacht hebben voor elkaar, aangezien zij onderling in conflict kunnen komen. Daarom wil de stad Antwerpen op een aantal kruispunten vierkant groen toepassen, wanneer dit een meerwaarde betekent voor de verkeersveiligheid en de optimale werking van het kruispunt. Aangepaste signalisatie aan de verkeerslichten zal de verkeersdeelnemers informeren over deze regeling. Deze kruispunten zullen ook worden uitgerust met wachttijdindicatie.
Tijdens de groentijd kunnen fietsers die willen afslaan dit gemakkelijk in één beweging doen. Voorheen moesten ze tweemaal wachten. Het diagonaal oversteken blijft verboden. Voor de voetgangers is de groentijd niet lang genoeg om bij afslaan de twee straten in één beweging te doen.

Geen opmerkingen: