Op de site tussen de Koningin Elisabethlei en de Harmoniestraat kan men zien dat het einddoel stilaan in aantocht is.
Het nieuwe provinciehuis herken je meteen aan de zwenking in het torengebouw. Die vorm is ook functioneel: door het gebouw te laten draaien valt er geen schaduw op naastgelegen gebouwen. Bovendien komt er minder zon, maar meer noorderlicht binnen op de grote open verdiepingen. Ook de driehoekige ramen geven het gebouw een aparte toets.
Het provinciehuis werd ontworpen als een vrijstaande, compacte constructie. Het combineert een congresdeel in de voorbouw en een kantoordeel als torengebouw. Het volume van de voorbouw is opgedeeld in twee verdiepingen: een halfverzonken verdieping met auditorium, raadzaal, tentoonstellingsruimte en lobby, en op de eerste verdieping polyvalente ruimten. Het balkvormige volume heeft een lichtreflecterende glasgevel. Zo wordt het een glazen paviljoen in de tuin, waarin spiegeling en transparantie elkaar afwisselen. Lees meer
Voor de ingang van het gebouw staat al een standbeeld van Frans Van Praet. Van 21 oktober tot 20 december 2019 is er een tentoonstelling, onder de naam ‘Wankel’, in de publieke zone van het provinciehuis. Het zal een inkijk brengen op het veelzijdig oeuvre van Frans Van Praet. Tevens verschijnt er een gelijknamige publicatie.
Vanaf november 2019 zal ook de fonteinsculptuur van Pol Bury, de bronzen sculptuur van Bert De Leeuw en het standbeeld van Gandhi op de site verschijnen.
Rond het provinciehuis is de tuinaanleg volop bezig. Vanaf de lente van 2020 groeit er een nieuwe groene long van 23.000 m² die volledig publiek toegankelijk zal zijn. De vroegere bovengrondse parking maakte plaats voor ondergrondse parkeerplaatsen. Daar bovenop wordt een groendak aangelegd, met bijna 7.000 m² grasveld in verschillende vormen: van groen gras tot kruidige veldjes.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten