Wat hebben de Madonna van Jean Fouquet en de Dulle Griet van Breughel de oude gemeen?
Het zijn beide meesterwerken respectievelijk uit de 15de en 16de eeuw die in de 19deeeuw volledig vergeten waren. Gelukkig zijn de Antwerpse verzamelaars Florent van Ertborn en Fritz Mayer van den Bergh bij de pinken. Zij speuren met kennersoog naar 15de en 16de-eeuwse kunst en leggen een unieke verzameling aan. Vaak zijn het koopjes, soms investeringen en af en toe… geniale vondsten.
De Madonna van Jean Fouquet is een intrigerende laatmiddeleeuwse meesterwerk en hét topstuk van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen. Madonna omringd door serafijnen en cherubijnen lijkt opvallend modern. Toch maakte de Franse hofschilder Jean Fouquet het al midden 15de eeuw. Het schilderij fascineert door het ongewone, intense kleurgebruik en de stoutmoedige voorstelling.
Dulle Griet is een schilderij van Pieter Bruegel de Oude uit 1563 en is dan weer hét topwerk van het Museum Mayer van den Bergh. Bruegel combineerde twee tegenstellingen: de Dulle Griet op de voorgrond is de vrouw die zich gedraagt als een man, met de focus op hebzucht, tegenover de Reus op de achtergrond die staat voor de man die zich gedraagt als een vrouw, met de focus op verspilling.
Beide schilderijen zijn na restauratie en bruikleen terug in Antwerpen en dat vieren het KMSKA en het Museum Mayer van den Bergh met de expo “Madonna ontmoet Dulle Griet”. Laat u onderdompelen in de heel bijzondere, intieme, huiselijke sfeer van het Museum Mayer van den Bergh en maak kennis met de wonderlijke collectie van de twee verzamelaars: Fritz Mayer van den Bergh (foto links) en Florent van Ertborn (foto rechts).



Geen opmerkingen:
Een reactie posten