Districtshuis Wilrijk


In onze tocht langs de 10 districtshuizen zijn wij deze week in Wilrijk beland. In de vorige afleveringen merkten wij op dat de gemeentehuizen op verschillende locaties waren gevestigd. Veelal werden historische panden vervangen door nieuwbouw. Behalve dan in Borgerhout en in Wilrijk. 

Het gemeentehuis van Wilrijk is een iconisch neorenaissancegebouw uit 1873, ontworpen door architect Eugeen Gife. Oorspronkelijk gebouwd inclusief een 'gevangenhuis' en veldwachterswoning, doet het pand tegenwoordig dienst als het huidige districtshuis. Het historische pand en de omliggende buurt kennen enkele noemenswaardige details. Het gebouw is opgetrokken in een fraaie neo-renaissancestijl. Men startte de bouw in 1871, vlak na de afbraak van de oude dorpsschool. Tot de gemeentelijke fusie van 1983 was dit het administratieve hart van de zelfstandige gemeente Wilrijk en dat is nog steeds zo, als is het nu als districtshuis van het district Wilrijk. Om het pand in zijn oude glorie te herstellen, zijn er in het verleden restauratiewerken uitgevoerd waarbij onder andere de authentieke tegelvloeren en stenen raamomlijstingen in ere zijn hersteld. Het gebouw bevindt zich aan de Bist, het centrale plein en de historische kern van Wilrijk. Vroeger bevond zich achter het districtshuis zelfs een grote overdekte wip voor de lokale schuttersgilden.


Geen opmerkingen: