Districtshuis Hoboken


Het eerste Gemeentehuis van Hoboken stond vlak in het midden van het dorpsplein. Toen het te klein werd verscheen in 1891 een nieuw exemplaar tussen Lelieplaats en Kioskplaats.


Na aankoop van kasteel Sorghvliedt in 1937 werd het 18de-eeuwse kasteel het nieuwe gemeentehuis van Hoboken en het 19de-eeuwse gebouw, het Oud-Gemeentehuis, kreeg de functie van politiekantoor. Toen het politiekantoor verhuisde naar het Gravenhof, sprak de Hobokenaar over het Oud-politiebureel.(Bron: https://zoveelmeerhoboken.blogspot.com/2017/07/van-tot-zwaantje-een-eigenzinnig-abc.html)


In 1987 is het oude neogotische gemeentehuis/Politiekantoor gesloopt, maar enkele architecturale elementen bleven bewaard. Onder de bewaarde stukken horen onder andere een dubbele neogotische deur met bovenlicht, afkomstig uit de hoofdingang, en een supraporte met de banderol "MDCCCXCI", die oorspronkelijk boven de toegangspoort prijkte. Ook het drielobbig boogveld met wapenschild, afkomstig van boven het centrale raam met balkon op de eerste verdieping, en vier gebeeldhouwde kraagstenen met wapen uit de raadzaal werden behouden. Sinds februari 2021 worden deze stukken bewaard in het Onroerenderfgoeddepot van de stad Antwerpen.

Districtswebstek

Geen opmerkingen: