woensdag 23 oktober 2019

25 jaar na de uitgifte van de eerste BIG-kaart



In ‘HZIV-info’ september/oktober 2019 staat een artikel onder het hoofding ‘MyBenefits’. Citaat: “De ambitie van MyBenefits is om de administratieve formaliteiten te verminderen en een vlottere toegang te bieden tot aanvullende rechten die (nog) niet automatisch worden toegekend.”
Als gewezen uitgever van de BIG-kaart, trok ik grote ogen bij het lezen van dit artikel.

Ter herinnering
In 1993, Antwerpen Culturele Hoofdstad van Europa, merkte ik op dat er een lacune was bij de tarieven van musea en andere culturele instellingen. Men voorzag een korting voor personen tot 26 jaar en aan +65 ers. Maar aan hen die tussen die 2 leeftijden een “bescheiden” inkomen hadden dacht men niet. Na een onderzoek in dit verband werd in september 1994 een project gelanceerd om hieraan tegemoet te komen: Het BIG-project voor Bescheiden Inkomen Genieters. Als basis om BIG-kaarten te kunnen toekennen werd gebruik gemaakt van het ziekenfondsstatuut WIGW. (Werklozen, invaliden, gepensioneerden en wezen). Snel bleek dat dit niet voldoende was en is dit uitgebreid tot eenieder die het inkomensplafond van voornoemd statuut niet overtrof. Om de aanvraag te vergemakkelijken werd aan de Kruispuntbank gevraagd of het niet mogelijk was om het statuut zichtbaar op de toenmalige SIS-kaart te vermelden maar dat kon blijkbaar niet. Tot september 2012 zijn er BIG-kaarten uitgereikt. Gedurende deze 18 jaren is men van overheidswege stilaan bewust geworden van de noden en veranderde het WIGW-statuut in Omnio (waarbij nu ook alle personen met een inkomen onder het plafond vielen, Eureka I). Later is dit nog eens aangepast en nu bekend onder het VT-statuut (verhoogde tegemoetkoming) en in Antwerpen kwam men met een A-kaart aandrijven die pas in 2016 echt de sociale toer opging en medewerking zocht met de ziekenfondsen (Eureka II).

Oktober 2019 Eureka III:   www.mybenefits.fgov.be
Citaat:
“Concreet wordt deze bijkomende tool aangeboden als webtoepassing en als mobiele toepassing. Via MyBEnefits kan de burger zijn sociaal statuut raadplegen om zo zijn rechten gemakkelijker te laten gelden bij de toekenningsinstanties die niet tot de klassieke partners van de KSZ behoren. Het gaat onder meer om alle actoren uit de culturele sector in de ruime zin (musea, culturele centra, organisatoren van tentoonstellingen, dierentuinen, vrijetijdscentra, ...).Zij worden verzocht deze nieuwe tool te gebruiken zodat de burgers met een minimum aan administratieve last recht krijgen op de voordelen die verbonden zijn aan hun sociaal statuut.”

Dat was nu juist het geen ik destijds aan de Kruispuntbank vroeg, zo’n 20 jaar geleden…
Nooit wanhopen dus!

Geen opmerkingen: