donderdag 26 september 2019

Stad Antwerpen krijgt CIA



Het gaat niet over een “Central Intelligence Agency” maar over een Gemeentelijk Autonoombedrijf (AG) voor het groeperen van de Culturele Instellingen van Antwerpen. Of dit intelligent is moet nog blijken.  

In de media (o.a. inKnack) was het al enige tijd geleden aangekondigd, want het staat in het bestuursakkoord. Maar het moest nog (pro-forma) door de gemeenteraad goedgekeurd worden. Dit is op maandag 23 september gebeurd. Buiten een omstandig betoog van mw. Mie Branders (PVDA) waren er geen opmerkingen. Het antwoord hierop was zeer vaag.

Het gaat om de stedelijke musea en erfgoedinstellingen, Arenberg (vzw Antwerpen Kunstenstad), de voormalige provinciale musea (SON De Museumstichting) en het Maagdenhuis (OCMW). De directeuren behouden hun artistieke vrijheid en inhoudelijke verantwoordelijkheid. Binnen de globale (communicatie)strategie van de stad Antwerpen zal er voldoende ruimte zijn voor het merk van de individuele cultuurhuizen. Zo behouden ze hun identiteit en imago. Op vlak van financiën wordt bekeken hoe er vanuit de AG voldoende snel en wendbaar ingespeeld kan worden op verschillende ontwikkelingen.

De vrees blijft toch dat men al deze instellingen in één mand steekt ondersteund door een “internationaal samengesteld museaal comité”… Gezien de grote variëteit van de genoemde instellingen is het zeer de vraag of deze hierbij baat zullen hebben.

Geen opmerkingen: